Hälsa

Är det farligt att sova för mycket? Så säger sömnforskaren

Personer som sover många timmar har en mindre effektiv sömn än andra.
Personer som sover många timmar har en mindre effektiv sömn än andra.

Att sova många timmar kan inte göra dig sjuk – men kan vara ett tecken på att något är fel i kroppen.

Då och då dyker det upp rykten och artiklar om att det skulle vara farligt att sova fler än de 6–8 timmar som forskarna rekommenderar. Det stämmer att det gjorts forskning på området men enligt Torbjörn Åkerstedt, sömnforskare på Stockholms universitet, finns det ingen tillförlitlig forskning som kunnat visa på det orsaksförhållandet.
– Det finns ingen forskning som har kunnat visa på att sömnen i sig skulle vara farlig. Däremot har man kunnat se samband mellan att personer som sover mycket, eller lite, har en ökad dödlighet. Men det har att göra med själva anledningen till att du inte sover, eller sover mycket, och inte själva faktumet att du sover många eller få timmar, säger han.

LÄS MER: Sömnexperten: 7 tips som får dig att sova bättre

Forskning har visat att många timmars sömn, precis som få timmar, kan ha en viss inverkan på stresshormoner och immunsystem. Du kan till exempel få något högre kortisonnivåer och ökade inre inflammationer men enligt Torbjörn Åkerstedt är dessa skillnader väldigt små. Effekterna är dessutom relaterade till själva bakgrunden till varför personen sover många eller få timmar och inte till själva antalet timmar i sig.
– Det skulle till exempel kunna handla om att personen har en latent sjukdom som visar sig senare. Det finns ingen forskning som hittills kunnat visa att själva antalet timmar du sover kan påverka din hälsa, däremot kan antalet sovtimmar vara ett tecken på hur du egentligen mår, säger Torbjörn Åkerstedt.

Han menar att hjärnan bara levererar så många timmars sömn till kroppen som den behöver och att det inte går att överdosera sömnen. Är du däremot sjuk behöver du mer vila. Personer som alltid sover många timmar har, enligt Torbjörn Åkerstedt, en mindre effektiv sömn och behöver alltså fler timmars sömn än andra för att få ihop lika många timmar av djupsömn.

LÄS MER: Här är maten som får dig att sova bättre