Teknik Nyheter Sverige

Ökad kvalitet på personlig assistans

Brukare av personlig assistans har blivit nöjdare med den hjälp de får, visar en studie. Arkivbild.
Brukare av personlig assistans har blivit nöjdare med den hjälp de får, visar en studie. Arkivbild.

Folk som har personlig assistans upplever att kvaliteten på hjälpen har blivit bättre, visar en studie från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Skillnaderna mellan dem som utför tjänsterna har också minskat.

"Det beror inte på att brukarkooperativen och de privata bolagen har blivit sämre, utan det är kommunen som har blivit bättre", konstaterar John Magnus Roos, forskare i psykologi vid Centrum för konsumtionsvetenskap, i ett pressmeddelande.

Studien bygger på en enkätundersökning med 210 brukare av personlig assistans, en verksamhet som till och från uppmärksammas i samband med vanvård och ekonomiskt fusk. John Magnus Roos vill dock lyfta fram att de assistansberättigade överlag är nöjda med den hjälp de får.

"Det är viktigt att också se vad människor med funktionsnedsättning faktiskt får ut av stödet", menar han.