Utbildning Nyheter Sverige

Östasien bäst – som vanligt

Östasien är bäst. Men svenska gymnasieelever har faktiskt förbättrat Timssresultatet i matematik sedan förra mätningen. Arkivbild.
Östasien är bäst. Men svenska gymnasieelever har faktiskt förbättrat Timssresultatet i matematik sedan förra mätningen. Arkivbild.

Eleverna i östra Asien fortsätter att nå fantastiska resultat i matematik och naturvetenskap. Övriga länder i kunskapsmätningen Timss kommer inte i närheten. Och i Finland har kunskaperna försämrats.

Tidningen Hufvudstadsbladet i Helsingfors konstaterar att de finska fjärdeklassarna rasat ett antal placeringar i både matematik och naturvetenskaperna.

Faktum är att Finland är det enda landet som fått se sina resultat försämras mellan 2011 och 2015. Å andra sidan är de finska fjärdeklassarna fortfarande bättre än de svenska. Finlands elever i årskurs 8 deltog inte.

Timss uppmärksammas stort i de nordiska länderna. Fast i stora delar av övriga världen är intresset ganska begränsat. De stora internationella nyhetsbyråerna skriver nästan ingenting om mätningen. Rapporteringen är minimal också i de stora tidningarna i utlandet.

Uppåt i England

Brittiska The Telegraph tar dock upp resultaten, och konstaterar att de engelska skoleleverna presterat väl i testerna. Deras resultat i matematik är de bästa någonsin.

Hela 64 länder/regioner, och 580 000 elever, var med i mätningen. Resultaten visar att Singapore genomgående hade högst poäng i de fyra testerna: matematik och naturvetenskap i årskurs 4 respektive årskurs 8.

Mellan Singapore och Sverige skiljer det 99 poäng i mattetestet för årskurs 4, och 120 poäng i mattetestet i årskurs 8. Ett annat exempel på Singapores prestation: 54 procent av åttondeklassarna i Singapore når upp till Timss avancerade nivå (625 poäng). I Sverige är andelen 3 procent.

Ryssland avancerar

Hongkong, Korea, Taiwan och Japan kommer tätt efter Singapore i matematiktesterna, medan Ryssland respektive Slovenien letat sig in bland topp fem i naturvetenskap.

Organisationen IEA, vilket står för The International Association for the Evaluation of Educational Achievement, har gjort kunskapsmätningar i 20 års tid. IEA konstaterar att en majoritet av de deltagande länderna har en positiv resultatförändring både på kort och på lång sikt.

Däremot visar Timss Advanced inte lika positiva resultat, förmodligen för att Östasien inte deltar. Men i det korta perspektivet – sedan förra mätningen – har två länder förbättrat sina resultat märkbart i matematik: Sverige och Norge.