Nyheter Sverige

12 svenska Halloweendräkter som stinker sexism

1. Präst vs ”sexig nunna”.
1. Präst vs ”sexig nunna”.

Nu är det snart dags för Halloween igen. Vare sig du vill vara pilot, tjuv eller fotbollsdomare på Halloweenfesten så är maskeradsajternas budskap tydligt: är du tjej ska du vara sexig.

Buttericks.se

2. Ho ho ho…

Buttericks.se

3. Varför har inte hon några vapen?

Buttericks.se

4. ”Guilty”.

Buttericks.se

5. Välkommen ombord på…

Evasunderklader.se

6. Kan de inte bara ha likadana kläder? 

Evasunderklader.se

7. Klär på sig – och klär av sig. 

Evasunderklader.se

8. Seriöst?

Evasunderklader.se

9. Hon beskrivs som en ”sinnlig vampyr”.

Evasunderklader.se

10. Samma yrke, olika kläder.

Partykungen.se

11. ”Luigi” och ”rörmokartjejs kompis” beskrivs de som.

Partykungen.se

12. …och här är en bonusdräkt som du får för endast 499 kronor. Fräscht?

Privat

Johan Nilsson, UMO.

Männen ska klä ut sig – och kvinnorna klä av sig. Självklart finns det undantag men det går att se ett tydligt mönster om man går in på de svenska nätbutikerna som säljer maskeraddräkter.


► LÄS MER: Ni behöver inte klä er sexigt på halloween, tjejer

– På många sätt är det inte så förvånande. Det går i linje med mycket annat om hur män och kvinnor porträtteras olika i medier, reklam eller i videos. Det som är slående är att det som presenteras som de kvinnliga kostymerna i första hand är tänkta att vara sexiga. För män är de skojiga, knäppa eller ganska realistiska, säger Johan Nilsson, sexualupplysare på UMO.

LÄS MER: "Tjejer vill ha tjejiga skor" – nu fälls den här barnreklamen som sexistisk

Det är inget fel i sig att klä sig i något som är sexigt eller skojigt, menar han.

– Problemet är framför allt bristen på alternativ, att det blir den här polariserade uppdelningen och att det inte blandas på något sätt.

Som sexualupplysare på UMO jobbar Johan Nilsson mycket med unga människor. Men han tror inte att de påverkas nämnvärt av maskeradsajternas stereotypa indelning.

– Min upplevelse är att unga är smarta och ser sådant här.

Trots kritik ser det likadant ut år efter år i nätbutikerna, varför tror du att det är så?

– Svårt att säga. Det är väl ett enkelt grepp ur marknadsföringssynpunkt att spela på stereotyper. Och det kanske inte finns någon vilja att förändra, säger Johan Nilsson.

LÄS MER: Emmas privata nakenbilder spreds på nätet – nu sprider hon nya bilder

Vd:n: "Vi står för de dräkter vi säljer"

Partykungen.se är en av nätbutikerna som Metro har kollat igenom. De uppger att de ser över utbudet av maskeradkläder i år.

– Som ett första steg har vi tagit ner den "sexiga maskeradkläder"-kategorin från vår hemsida. Vi kommer även se över vårt utbud och ta bort de dräkter som kan kännas för utmanande eller "sexistiska", säger Joel Svensson på Partykungen.

Han menar att det sedan länge är ett problem i branschen att maskeradkläder för kvinnor har sytts med korta kjolar och utmanande överdelar. Joel Svensson säger att de har påtalat det för leverantörerna.

– Detta är dock inget som sker över en natt utan kommer ta en längre tid.

►LÄS MER: Skarsgård: Sexism ett stort problem

Buttericks.se är en annan sajt som säljer maskeradkläder. Vd:n Bengt Olander tycker att alla ska få välja fritt vad de vill ha på sig.

– Man kan kanske ifrågasätta om det västerländska modet är sexistiskt. Men hos oss får var och en fritt välja sin egen maskeraddräkt efter tycke och smak. Vi står för de dräkter vi säljer och hyllar inte förbud eller påbud för hur människor skall klä sig.