Teknik Tekniknyheter Spel Nyheter Sverige

20 år gammalt Amiga-spel ska göras klart

20 år gammalt Amiga-spel ska göras klart Krister Karlsson på den gamla goda tiden när Amiga-spelet först utvecklades.
20 år gammalt Amiga-spel ska göras klart Krister Karlsson på den gamla goda tiden när Amiga-spelet först utvecklades.

1993 satt fyra ungdomar i Alingsås och utvecklade ett spel för Amiga. Men ett obesvarat kärleksintresse satte stopp för projektet. 20 år senare ska en i gänget färdigställa spelet.

Studio Asp

I dag jobbar Krister Karlsson på ett företag som utvecklar spel, och han har för avsikt att slutföra spelprojektet från tonåren.

Grafiken som togs fram på 90-talet kommer att användas i den slutgiltiga versionen av spelet.

Spelet heter nu ”1993: Space Machine”. I spelet har antagonisten stulit den maskin som titeln åsyftar och tänker använda den för att skapa nya världar.

Spelet ska förhoppningsvis bli klart till sommaren, och utvecklas i första hand för pc. Men det kan även bli aktuellt med en version till spelkonsolen Ouya.

Här är några tidiga skisser från olika monster och föremål i spelet.

I början av 90-talet var de fyra utvecklarna bara tonåringar. Två av dem hade inlett projektet, och de två andra anslöt sig tack vare en annons på en anslagstavla i skolan. I ett trångt sovrum trängde de sedan ihop sig i över ett års tid för att skapa sitt första spel.
– Vi var totalt oerfarna. Vi visste ingenting. Vi gick i skolan och hade inte ens varit på en arbetsplats, säger Krister Karlsson, en av de två som påbörjade projektet.

Det var i hans rum, hemma hos föräldrarna, som spelet började ta form. Efter en tids utveckling fick en brittisk distributör upp ögonen för gänget. Distributören såg till att bilder från spelet publicerades i den tidens stora speltidningar, Commodore User och Amiga Format.
– Det var stort, då kände man ”wow”. Det var häftigt att stå i Pressbyrån och bläddra i ett exemplar. Det var så klart coolt när man var 20.

Men efter den första framgången tog det plötsligt stopp. Spelet färdigställdes aldrig. I stället föll hela projektet samman. En av killarna i gruppen hade blivit kär i en annan, och hans kärlek var obesvarad.
– Det havererade på väldigt kort tid, det var en riktigt stor besvikelse. Den ena programmeraren blev kär i den andre, och vågade komma ut och erkänna det. Då blev allt väldigt konstigt, eftersom han inte tyckte samma sak, säger Krister Karlsson.

Den komplicerade situationen slutade med att det hela lades på is, och så småningom glömdes spelet bort helt.
– I och med att Amigan också försvann, och blev ersatt av pc-datorer, så fanns plattformen inte kvar. Det var också en anledning till att det föll i glömska.

När Krister Karlsson ungefär 20 år senare hittade spelet i flyttlåda i sin källare blev han förvånad över vilken kvalitet det höll.
– Jag tyckte faktiskt det såg bra ut. Det är inte allt man gjort för längesedan som håller så bra kvalitet, men det här tycker jag faktiskt är bra.

Han bestämde sig för att färdigställa spelet. Han bytte namn på det, till ”1993: Space Machine”, men i övrigt är allt sig likt. Grafiken, animationerna, musiken, banorna och ljudeffekterna är desamma som för 20 år sedan. Men spelet måste anpassas för moderna datorer. Krister Karlsson tror att det är fullt möjligt, men har inga större ambitioner med projektet än att färdigställa spelet.
– Förhoppningen är egentligen att det ska bli klart. Det är väl egentligen det. Man har planerat och drömt om massa olika idéer och det vore så kul att få se det färdigt, och uppleva spelandet själv.