6 tips när du berättar om dig själv

En av de svåraste frågorna en arbetsgivare ställer är: ”Berätta om dig själv”. Karriärexperten Charlotte Hågård vet hur du ska lägga upp ditt svar.

Berätta inte din livshistoria
1. Intervjuaren vill inte höra din livshistoria. Det man är ute efter är att få höra hur du presenterar dig, hur du organiserar informationen om dig själv och vad du väljer att fokusera på.
Förbered dig
2. Skriv ned vad du vill säga i förväg och förbered hur du vill presentera dig. När du väl sitter där ska du koppla av och göra din presentation intressant. Ingen vill höra ett föredrag eller inövat tal.

LÄS MER: Tio saker du borde tänka på under jobbintervjun 

Tidsdisposition
3. Gör en tidsdisposition så att du håller din sammanfattande presentation på 2-3 minuter. Efter det tappar intervjuaren intresset.
Rabbla inte egenskaper – berätta om dem
4. Rabbla inte bara upp en massa personliga egenskaper: ”Jag är en glad, trevlig, social, utåtriktad, flexibel… ” och så vidare. Det blir tråkigt och låter inte trovärdigt. Berätta gärna om dina personliga egenskaper, men säg istället ”Jag är en mycket social person och ett exempel på det är…” , ”Jag har lätt att skapa nya kontakter och ett exempel på det är…”

LÄS MER: 10 snabba tips – så vässar du ditt cv 

Berätta om det som matchar tjänsten
5. Fokusera på de delar av din profil och erfarenhet som bäst matchar det som söks för tjänsten. Berättar du om fel saker finns risken att de tror att du inte alls passar för jobbet.
Ställ en fråga
6.  Avsluta intervjun med en fråga. Fråga till exempel om det är någon del av din erfarenhet som de vill att du ska berätta mer om eller be dem berätta mer om företaget och tjänsten.
Källa: Jobbsökarboken – 12 snabba steg till ditt nya jobb av Charlotte Hågård.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset