Nyheter

7-Eleven startar food truck – får hård kritik av branschen

Fredrik Melin driver Fred’s Food Truck i Stockholm. Han är kritisk till att 7 Eleven utmanar småföretagare som han själv och kollegor i branschen.
Fredrik Melin driver Fred’s Food Truck i Stockholm. Han är kritisk till att 7 Eleven utmanar småföretagare som han själv och kollegor i branschen.

Nu ger sig 7 eleven in i Food truck- branschen. Om två veckor rullar de in på stockholms gator. – Det är väldigt sorgligt, säger Fredrik Melin, som driver Fred's Food Truck i Stockholm.

Om två veckor kommer stockholmarna att kunna köpa sin hot-bite direkt på gatan. Food trucks, de rullande matbilarna som bjudit lunchande fotgängare på smaker från hela världen, får nu konkurrens från butikskedjan 7 Eleven.

Matbilen, som till att börja med kommer att rulla i Stockholms innerstad, kommer främst att servera samma typ av mat som butiken.

– Food-trucken kommer att vara en förlängning av vår butik men via den kommer vi också att lansera nya produkter. Vi kommer att finnas på plats på stora tillställningar om till exempel Stockholm Marathon, säger Inge-Marie Kjäll, regionchef på 7 Eleven.

Måndagen den 23 mars är det premiär. Än så länge är det inte bestämt var matbilen kommer att köra, men via 7 Elevens app kan lunchsugna följa rutten.

– Med en food truck hoppas vi bli mer tillgängliga för våra konsumenter och visa upp våran mat, säger Inge-Marie Kjäll.

Fredrik Melin, driver Fred’s Food Truck – som serverar USA-inspirerad mat runtom i Stockholm. Han är kritisk till att 7 Eleven utmanar småföretagare som han själv och kollegor i branschen.

– De konkurrerar med att ta upp platser för andra företagare som förmodligen hade kunnat erbjuda mycket bättre mat än det halvfabrikat som de säljer.  Om de ska vara med och bråka nu så känns det riktigt trist, säger han. 

Fredrik Melin är inte rädd för konkurrens men ser en stor risk med att 7 Elevens intåg bidrar till att Food Truck-kulturen blir mainstream och tappar sin charm.

– Jag och flera andra i branschen startade inte våra matvagnar för att servera tråkig 7 Eleven-mat. Om det är så att fler multinationella företag börjar att slå sig in på marknaden så är det väldigt sorgligt, säger han.