Hälsa Trend

80 000 livrädda för Apoliva-reklamen

Apoteket satsade på ren, nordisk skönhet för att marknadsföra sin nya skönhetsserie. Men över 80 000 personer säger att de är livrädda för Apoliva-reklamen.

"Hon påminner om flickan i exorcisten",

"SAW-filmerna har ju 18 års åldersgräns, men nu börjar dom visa sånt som reklamfilm"

"Ser ut som hon ska hoppa ur rutan och ta mej"

Så skriver några av medlemmarna i Facebookgruppen "Jag är rädd för tjejen i Apolivareklamen", som på kort tid fått över 80 000 medlemmar.

Det som håller dem sömnlösa är reklamfilmen för Apotekets nya skönhetsserie. Den 30 sekunder långa filmen har gjorts av Johan Renck och musiken är en gammal folkvisa med nyskriven text som framförs av Sara Assbring, även känd som El Pero Del Mar.

Modellen Adina Fohlin står osminkad i ett oväder och kameran kommer närmare och närmare ansiktet. Tankarna går osökt till skräckfilmen "The Ring".

Att filmen skulle väcka känslor var väntat, menar Eva Fernvall, varumärkesdirektör på Apoteket AB. Tanken var att den skulle sticka ut från andra reklamer för skönhetsprodukter.

– Vi har försökt förmedla en känsla, men jag kan förstå synpunkterna. Hon ser ju inte så glad ut, säger Eva Fernvall, som inte känner till "The Ring", men berättar att folk brukar beskriva känslan i reklamen som "fornnordisk".

Apoteket har en uttänkt strategi för att nå ut till unga på nätet. Bland annat har man i en film i den egna Youtube-kanalen låtit "Spy-Eva" Nazemson fråga Apoteket om hjälp för mensvärk.

Eva Fernvall känner till att Apoliva-reklamen satt skräck i facebookanvändare, men tror inte att det behöver vara negativt.

– Det är bra när det blir spänning runt reklam, men vi vill beröra, inte skrämma bort kunder.

Den som redan drömmer mardrömmar av Apoliva-reklamen kanske bör lämna tv:n avstängd i höst. Det kommer nämligen fler.

– Jag vet inte exakt hur de kommer se ut, men de kommer att följa samma linje, säger Eva Fernvall.