Nyheter Sverige

86 procent män i svenska modetoppen

Elin Frendberg är Vd för Svenska moderådet (SFC)
Elin Frendberg är Vd för Svenska moderådet (SFC)

Trots att modebranschen är kvinnodominerad i stort är det männen som styr branschen och de stora företagen. Av Sveriges 100 största modeföretag har endast 14 stycken en kvinnlig Vd.

Stockholm fashion week är i full gång i huvudstaden, där tusentals människor samlas för att få en glimt av nästa sommar-och vårkollektioner. I samband med det har Nyhetsbyrån Siren gjort en sammanställning över de 100 största svenska modebolagen, och där framgår att endast 14 av dem har en kvinnlig VD.

– Jag blir förvånad. Det är 73 procent kvinnor i branschen i örvigt så det är lite förvånande, säger Elin Frendberg, Vd på Svenska moderådet.

LÄS MER: Kvinnor ska inte behöva vara rädda för att bli våldtagna när de går hem​

Trots att både försäljning av modeartiklar, och att de anställda i övrigt är övervägande kvinnor, är det alltså männen som i väldigt hög grad styr branschen.

– Det är väl egentligen helt naturligt, makten ligger idag hos männen i alla delar av samhället. Då behöver vi lägga i en ny växel vad gäller jämställdhetsarbetet i modebranschen.

LÄS MER: ”Låt mig baka bullar och dricka skumpa medan min man byter däck”​

Hur tror du att det påverkar branschen?

– Negativt. Det hade varit ett bättre utnyttjande av kompetens om det hade varit högre jämställdhet naturligtvis, så det är väldigt tråkigt att det ser ut så. Jag tror absolut att det påverkar hela vägen ner till konsumenten, ur ett strukturellt perspektiv.

På listan Fortune 500, som varje år presenterar USA:s 500 största företag räknat i brutto-omsättning, finns 24 kvinnliga Vd:ar, och 9 av dem jobbar inom detaljhandeln. En av dem är Vd för ett modebolag.

LÄS MER: Till er som tycker att det är ett ”jäkla tjat” om jämställdhet​