Nöje Musik

ABBA-Björn: Eurovisionens hjärta

Björn Ulvaeus och Måns Zelmerlöw invigde utställningen genom att klippa bandet.
Björn Ulvaeus och Måns Zelmerlöw invigde utställningen genom att klippa bandet.

"Good evening Europe!" Hundratals miljoner tv-tittare över hela världen känner igen frasen. Så heter också en ny utställning på ABBA-museet som hyllar 60 år av ESC-historia. – Den är som Eurovisionens hjärta, säger ABBA-Björn Ulvaeus.

– Det här är ju fel.

Just fjolårets ESC-vinnare Måns Zelmerlöw borde veta, när han pekar på en informationstavla där det står att Sverige vann i Wien 2016, där ju tävlingen hölls förra året.

Efter att han klippt invigningsbandet till ESC-utställningen på ABBA-museet på Djurgården i Stockholm tillsammans med Björn Ulvaeus betraktar Måns de schlagerhistoriska scenkostymer som ställts ut i en glasmonter.

– Jag märker ju att mina scenkläder är lite mer avskalade än andra. Men det är jäkligt mäktigt att få vara en del av den här samlingen, säger han.

Det är utstuderade klänningar och dräkter från Conchita Wurst, Celine Dion, Roger Pontare, Carola Häggkvist och flera andra.

– Hur det än går kan jag alltid säga att jag är en del av den här samlingen. En Eurovisionvinnare, säger Måns Zelmerlöw.

Öppenhet och tolerans

I en annan glasmonter hänger de ikoniska dräkterna som ABBA bar när de vann med Waterloo.

– Det är otroligt. Då trodde jag att det kanske skulle hålla i ett år eller två, säger Björn Ulvaeus.

Resten är, som man säger, historia. Plötsligt visste hela världen vilka de var och ABBA-medlemmarnas liv förändrades i grunden.

– Tävlingen är en del av europeisk kultur nu. Sextio år av Eurovision Song Contest. Det finns inget event någonstans på jorden som går att jämföra med det här, säger Björn Ulvaeus.

– Tävlingen står för öppenhet, inkluderande och tolerans. Det är viktigt att poängtera det. Den har säkert mera relevans än vad man vill göra gällande.

Under en lång period efter vinsten 1974 distanserade sig ABBA från schlagersammanhang. Tävlingen var lite stigmatiserande, enligt Björn Ulvaeus.

– Man såg ner väldigt mycket på Eurovision Song Contest. Det var en överlevnadsprocess, antar jag. Vi ville visa att vi inte var en av de som vinner och försvinner. Vi är här på allvar, säger han.

"Dags för de yngre"

För en av de allra största i svenska schlagersammanhang är det ingen ny upplevelse att vara utställd på museum. Carola Häggkvist var en del av Doktor Skoras vaxkabinett i Jönköping redan på 1980-talet.

– Där hängde mina Främling-kläder ett tag, säger hon.

Får vi se Carola på schlagerscenen igen? Många ESC-fans önskar det och hon får ofta frågan.

– Jag är inte så sugen just nu. Det känns som att det är för de yngre. Nu står jag mest och njuter vid sidan om, säger hon.

Jonas Ekströmer/TT
Schlagergiganten Carola Häggkvist minglade på utställningen.
Mikael Andersson/TT