Nöje Metro Music

Adam Tensta: Vi måste värna om författare som Erik Lundin

Den senaste tiden har jag tänkt mycket på konsten att författa en text. Jag har sett till Outkasts André 3000 som den absoluta pionjären i sammanhanget. Hans texter lyckas ­alltid få mig att känna att det inte finns någon ­barriär för vad som kan förmedlas och på vilket sätt, han lyckas alltid träffa rätt hos mig. I enkelhet eller genom komplexitet, ­ytligt eller djupt, ibland i kombination.

Jag tänker även på en rad andra textförfattare; Jill Scott, Lupe Fiasco och Frank Ocean. Stilar som är skilda från ­varandra, men som träffar en och samma nerv. Den som tar mig på en resa ­genom platser och känslor. Gällande svensk hiphop och dess textförfattande har det hänt något de senaste åren, något som i mitt tycke fått texterna att lyfta till liknande höjder, om inte förbi de engelskspråkiga texterna som har ­präglat genren världen över.

Jag träffar Ibrahima Erik Lundin Banda, vän och artist som vunnit Grammis i just textförfattande. Precis som jag anser Erik att det hänt något påtagligt. Han säger att det svenska språket har blivit bredare, mer nyanserat, influerat av den generation unga vuxna som i dag tar plats på musikscenen. Vi pratar om koncept och teknik och dyker djupare in i Eriks författandeprocess. Vad kommer först, låttitel, versstruktur eller koncept?

För Erik ser processen annorlunda ut från tillfälle till tillfälle. Han berättar att han ofta börjar med små pusselbitar, upplevelser och minnesbilder. Han säger att han varken är låst av koncept eller enstaka ­rader, inte ens av ordningen av dessa, det blir tydligt först senare. När mosaiken av upplevelser är lagd kommer orden, sammansättningen av menin­gar och tempo.

Det märks att Erik har tänkt mycket på det, i sättet han formulerar sig när vi sitter här och pratar, såväl som i katalogen han gett oss. Ingen­ting är förhastat, inte ett ord ­faller där det inte ska vara. För honom är detta den absoluta äran, att få skriva sin och andras historia. Hans generations-EP "Suedi" är enligt mig den mest ­talande doku­men­tationen av samtida Sverige, på den här ­sidan 00-talet.

Textförfattande är ­något vi måste värna om, något vi måste uppmuntra och utveckla i takt med vår kultur. Inte ­bara för att vi ska förstå oss på vår samtid, men för att skriva den för kommande generationer på ett språk dom förstår. Författare som ­Erik är filter som får oss att ­fatta.

Jag träffar Ibrahima Erik Lundin Banda , vän och artist som vunnit Grammis i just textförfattande. Precis som jag anser Erik att det hänt något påtagligt. Han säger att det svenska språket har blivit bredare, mer nyanserat, influerat av den generation unga vuxna som i dag tar plats på musikscenen. Vi pratar om koncept och teknik och dyker djupare in i Eriks författandeprocess. Vad kommer först, låttitel, versstruktur eller koncept?

För Erik  ser processen annorlunda ut från tillfälle till tillfälle. Han berättar att han ofta börjar med små pusselbitar, upplevelser och minnesbilder. Han säger att han varken är låst av koncept eller enstaka ­rader, inte ens av ordningen av dessa, det blir tydligt först senare. När mosaiken av upplevelser är lagd kommer orden, sammansättningen av menin­gar och tempo.

Det märks att Erik  har tänkt mycket på det, i sättet han formulerar sig när vi sitter här och pratar, såväl som i katalogen han gett oss. Ingen­ting är förhastat, inte ett ord ­faller där det inte ska vara. För honom är detta den absoluta äran, att få skriva sin och andras historia. Hans generations-EP "Suedi" är enligt mig den mest ­talande doku­men­tationen av samtida Sverige, på den här ­sidan 00-talet.

Textförfattande är ­något vi måste värna om , något vi måste uppmuntra och utveckla i takt med vår kultur. Inte ­bara för att vi ska förstå oss på vår samtid, men för att skriva den för kommande generationer på ett språk dom förstår. Författare som ­Erik är filter som får oss att ­fatta.

TT

Erik Lundin.

Adams spellista vecka 19