Metro Debatt

Alla slarvar med trafikreglerna – inte bara cyklister

I går skrev Sanna Lundström att cyklister måste lär sig trafikregler. Jag tänker samma sak om alla trafikanter när jag själv cyklar, går, kör bil eller buss.

Du promenerar längs Skeppsbron i Stockholm och tycker att cyklisterna kör väldigt fort och kommer för nära. Nästa dag cyklar du samma sträcka och irriterar dig på fotgängarna som går i cykelbanan.

► LÄS MER: "Kära cyklister, vet ni vad ett rödljus betyder?"

Du cyklar längs Hornsgatan och irriterar dig över att det står bilar och lastbilar i cykelfälten. Lastbilsföraren är minst lika irriterad över bilister som använder lastzonerna som parkering.

Du har precis fått grön gubbe och går ut på övergångstället när någon cyklar mot rött. Samma cyklist blev nyss prejad av en lastbilsförare som inte kollade ordentligt i högerspegeln vid högersväng. Även cyklister med lyse och reflex utsätts dagligen för detta.

På trafikskolan fick vi lära oss att hastigheten är avgörande för att minska trafikskadorna, ändå kör många av oss (även jag) för fort.

Det är meningslöst att skriva debattartiklar som utmålar en trafikanttyp som mer regelvidrig än andra. Alla slarvar med trafikreglerna. Vi ser det hos andra trafikanttyper än den vi själva tillhör för stunden. I stället borde debatten handla om vilken typ av transporter vi vill ha i den trånga staden. Luftkvalitén förbättrades när stora delar av centrala Stockholm stängdes för biltrafik under Obamas besök. Många stockholmare vill göra mer aktiva resor. Gång och cykling ger den möjligheten samtidigt som dessa transportslag tar väldigt lite plats och ger låg miljöpåverkan. Det är naturligt att gång- och cykeltrafik prioriteras högst i stadens framkomlighetsstrategi.

► LÄS MER: Här är de farligaste korsningarna för cyklister i Stockholm

Jag menar inte att biltrafik ska förbjudas utan att trafikmiljöer ska utformas så att fotgängare och cyklister får det enklare. Att separera fotgängare och cyklister är ett första steg. När du irriterar dig över cyklister på Götgatan ska du tänka på att bilisterna har en dubbelfilig tunnel under Södermalm, utan att passera trafikjus och övergångställen. Om cyklisterna erbjöds samma goda framkomlighet skulle ännu fler välja cykeln och färre trafikkonflikter uppstå.

Oskar Jalkevik

Åretruntcyklist och busschaufför