Teknik Nyheter Sverige

Allt färre "flykting" på Twitter

Ordet "flykting" är betydligt mer sällsynt på sociala medier i Sverige i dag än för ett år sedan. Arkivbild.
Ordet "flykting" är betydligt mer sällsynt på sociala medier i Sverige i dag än för ett år sedan. Arkivbild.

Inläggen är färre, och mer negativa. Engagemanget för flyktingkrisen har förändrats rejält sedan förra hösten, visar en genomgång som omvärldsbevakaren Lissly gjort tillsammans med Svenska Dagbladet.

Genomgången gäller hur många inlägg med ordet "flykting" som görs på Twitter, Facebook, Instagram samt på svenska forum och bloggar. I fjol gjordes i snitt 55 000 sådana inlägg per månad. I år är det fortsatt många inlägg jämfört med tidigare år men snittet hittills, 26 000 per månad, är ändå nästan en halvering jämfört med i fjol.

– Engagemanget från förra hösten har inte hållit i sig. De solidariska rösterna finns kvar men de är inte lika starka längre. Det görs fortfarande inlägg där man försvarar flyktingar och flyktingpolitiken men samtidigt har det kommit fler kritiska röster om hur invandringen påverkar välfärden, säger Gustav Barck, analytiker på Lissly, till SvD.

Jämför man bara september månad är skillnaden ännu tydligare. 2015 – då bland annat bilden på treårige Alan Kurdis livlösa kropp skapade enorma reaktioner – gjordes 168 000 "flykting"-inlägg i september. I år är samma siffra 21 000.

De alltmer negativa tongångarna är en utveckling som Gustav Barck har sett de senaste två åren. Samtidigt konstaterar han:

– De inlägg som engagerar mest är oftast de som är mest sympatiskt inställda till invandring och flyktingar.