Nyheter Ekonomi Sverige

Allt fler stör sig på reklam

Knappt var femte svensk har en positiv inställning till reklam. Kvinnan på bilden har ingenting med artikeln att göra.
Knappt var femte svensk har en positiv inställning till reklam. Kvinnan på bilden har ingenting med artikeln att göra.

Knappt var femte svensk har en positiv inställning till reklam. Mest irriterar vi oss på reklam i mejlen eller mobilen, medan traditionell reklam i butiker, på bio och i tidningar inte stör oss lika mycket.

För drygt tio år sedan hade 44 procent av svenskarna en positiv inställning till reklam. Motsvarande siffra i dag är 18 procent, visar en Novusundersökning som gjorts på uppdrag av Sveriges Annonsörer.

En orsak till att vi irriterar oss mer på reklamen än tidigare är att vi exponeras för den i högre utsträckning, anser Raoul Galli, socialantropolog och reklamforskare vid Stockholms universitet.

– Jag tror inte att det blivit någon stark ideologisk svängning. Den delen av folk som alltid är kritisk håller sig ganska konstant, säger han.

Blockerar annonser

Snarare irriterar sig folk på att ständigt bli störda av reklam i olika sammanhang, till exempel i form av popup-annonser på internet eller reklamerbjudanden i e-posten. Var tredje svensk använder sig också av annonsblockering, så kallade adblockers, på internet och var fjärde betalar extra för att en prenumeration ska vara reklamfri.

Däremot tycker vi mindre illa om reklam i butiker, på bio och i tidningar, klassiska arenor för reklam.

– Där har vi vant oss vid att det är så. När man går på bio har det traditionellt varit reklam innan filmen och det var till och med många som uppfattade det som något kul som man inte ville missa, säger Galli.

Genomskådar reklamen

Genom att människor blivit mer aktiva på sociala medier och lägger upp texter och bilder som ska locka andras intresse, har vi också blivit bättre på att genomskåda reklam och marknadsföringsknep, tror Raoul Galli.

– Det kan vara en bidragande orsak till att man är mer kritisk, säger han.