Nöje Film

Almodóvar tillbaka med ny fullträff

Att få arbeta med Pedro Almodóvar är en dröm – men också en smärre fasa för spanska skådespelare. Både Adriana Ugarte och Emma Suarez i Sverigeaktuella "Julieta" konstaterar att det var oerhört nervöst att möta den hyllade regissören.

Det är något som Almodóvar själv känner sig väldigt obekväm med.

– Jag tycker inte om att folk känner sig nervösa inför att jobba med mig, säger han och fortsätter:

– Det beror dels på att jag är oerhört blyg, vilket kanske inte alltid märks på mig. Men det beror också på att jag inte är en generös person. Om jag väljer att arbeta med någon är det för att jag behöver den personen.

Det är under slutet av årets filmfestival i Cannes som TT möter den nu 67-årige Almodóvar på en av strandrestaurangerna. Han är inte överdrivet förtjust i att ge intervjuer och inga andra svenska medier får träffa honom i Cannes. Men när han väl sitter vid bordet är han generös både med tid och med det han säger.

Känslofyllt drama

Det har blivit en tradition att han presenterar sina nya filmer just i Cannes, och "Julieta" är en av hans bästa filmer på många år. Det är ett känslofyllt drama om Julieta, vars man omkommer i en båtolycka. Julieta och hennes dotter sörjer, men när dottern fyller 18 lämnar hon hemmet och hörs inte av. Varför? Julieta ägnar de kommande åren till att söka efter henne och försöka få ett svar i en berättelse som hoppar mellan dåtid och nutid.

– I den spanska kulturen är detta med en dotter som lämnar sin mor utan att lämna någon förklaring något av det mest fasansfulla som kan hända, säger Almodóvar.

– Jag ville berätta om hur smärtan i en familj inte nödvändigtvis leder till att man finner varandra, utan om hur det i stället kan leda till separation.

Almodóvars filmer är ofta roliga. Även mitt i det allvarliga, men det gäller inte "Julieta".

– Det här är drama. Det finns inga överdrivna utbrott, inget överdrivet gråtande. Vi hade roligt under repetitionerna, och vi spelade in några roliga scener med Rossy de Palma, men jag bestämde mig till sist för att inte använda dem. På så sätt fick filmen rätt ton.

Uppväxt bland kvinnor

Att han alltid har tyckt om att skildra kvinnor i sina filmer menar Almodóvar berodde på att han växte upp bland kvinnor.

– På 50-talet följde ett barn alltid med sin mamma, i princip vad hon än gjorde, tvättade, lagade mat, sjöng. Här upptäckte jag livet. Och jag upptäckte det fantastiska med fiktion. De berättade historier för varandra, och jag lyssnade och lärde.

Den öppet homosexuelle Almodóvar berättar om sitt hedonistiska leverne i Madrid efter Francos fall, och om hur detta präglade honom som filmskapare.

– Vi levde på ett mycket utlevande sätt, och detta var bra för mig som filmskapare. Hade jag börjat tio år tidigare, hade jag inte gjort filmer som ser ut som de jag har gjort.

Så är filmerna baserade på hans eget liv? Både ja och nej.

– Om någon vill förstå mitt liv så kan denne titta på rollfigurerna i mina filmer. När jag skriver mina manus så baseras mycket på mig själv och på människorna runtom kring mig. Så man kan säga att mitt liv reflekteras i mina filmer.