Nöje Musik Nyheter Ekonomi Metro Music

Amazon lanserar strömningstjänst

Amozon ger sig in på marknaden för strömmad musik. Arkivbild.
Amozon ger sig in på marknaden för strömmad musik. Arkivbild.

Nu tar Amazon upp kampen med Spotify och Apple music och lanserar en egen strömningstjänst, skriver Music business worldwide.

Amazon music unlimited kommer att kosta åtta dollar i månaden för medlemmar i Amazon Prime, och prislappen är tydligt satt under Spotify och Apple för att locka kunder från dessa. Den nya tjänsten utlovas ha "tiotals miljoner" låtar att välja mellan. Utöver den amerikanska lanseringen ska tjänsten också göras tillgänglig i Storbritannien, Tyskland och Österrike i slutet av året.

Amazons kundklubb Prime beräknas ha omkring 60 miljoner medlemmar världen över, medan nätföretaget totalt har 300 miljoner registrerade kunder. Utan medlemskap hamnar priset på den nya strömningstjänsten på knappt tio dollar i månaden – samma summa som Spotify och Apple.

Amazons intåg på strömningsmarknaden kommer efter att Spotify och Apple har rapporterat rejäl tillväxt, och har nu 40 miljoner respektive 17 miljoner betalande kunder. Den mindre aktören Tidal uppges ha 4,2 miljoner abonnenter.