Nyheter Sverige Sverige-topp

Andra spår ger billigare snabbtåg

Regeringens satsning på en höghastighetsbana har mött mycket kritik. Om hela budgeten för infrastruktur går till snabbtågbanan försummas underhållet av den befintliga stambanan, enligt Maria Börjesson, docent vid KTH. Arkivbild.
Regeringens satsning på en höghastighetsbana har mött mycket kritik. Om hela budgeten för infrastruktur går till snabbtågbanan försummas underhållet av den befintliga stambanan, enligt Maria Börjesson, docent vid KTH. Arkivbild.

Bygg höghastighetsbanan på andra slags spår och satsningen blir miljarder billigare än Trafikverkets senaste kalkyl, hävdar forskare på KTH. Men kritiker vill stoppa byggplanerna.

Regeringens planer på en höghastighetsbana mellan landets större städer går knappast som på räls. Region Skåne bromsar planen på snabbtågsbana genom en rad krav, som att byggstarten för tågsträckan mellan Jönköping och Malmö ska ske i Skåne. Liberalerna vill i sin tur dra i nödbromsen med argumentet att bygget blir för dyrt.

– När Alliansregering fattade beslut om höghastighetsbanan trodde man att den skulle bli billigare, 140 miljarder. Nu tyder mycket på att kostanden blir det dubbla. Det kommer att dränera staten på pengar, säger Mats Persson, Liberalernas ekonomisk-politiske talesperson, till TT.

Jämför internationellt

Men enligt en rapport som forskare vid KTH nyligen presenterade måste banan inte bli så dyr.

– Som banan presenterats nu blir den dyrast i Europa, även med Trafikverkets nya beräkning. Om man sänker kravet på fixerat spår i betong blir det billigare, säger Oskar Fröidh, forskare inom tågtrafik vid KTH, till TT.

I stället förespråkar KTH Järnvägsgruppen ett konventionellt spår i form av betongsliprar i makadam, det som har använts vid bygget av snabbtågbana i Frankrike och Spanien och som redan finns vid vanliga spår i Sverige. Banorna behöver inte kosta mer än 150 miljoner kronor per kilometer, enligt Oskar Fröidh.

TT: Blir spåren lika bra då?

– Ja. Man behöver bara ha fixerade betongspår i tunnlar och broar, vid annan mark kan de ha dålig bärighet. Då kan man behöva bygga broar och det blir dyrare, säger Oskar Fröidh.

Hinner bli gammalmodig

Flera av hans kolleger på KTH är däremot kritiska mot höghastighetsbanan. Den riskerar att vara gammalmodig redan på 2030-talet när den beräknas stå klar, anser Maria Börjesson, docent och transportsystemanalytiker på KTH.

– Vid det laget kan vi ha självkörande bilar och flygplan som går på biobränsle, säger Maria Börjesson, som inte ger mycket för jämförelsen med Frankrike och Spanien.

– I Spanien har jag sett att höghastighetstågen ofta kör tomma, dessutom har EU bekostat en stor del av den satsningen. Risken är också att tåget måste hålla en så hög hastighet att det bara kan stanna vid tre stationer, säger Maria Börjesson.

Trafikverket
Stationsorter vid hastighetsbanan är Vagnhärad, Skavsta, Nyköping, Norrköping, Linköping, Tranås och Jönköping. Västerut går banan mot Borås, Landvetter, Mölnlycke och Göteborg. Söderut fortsätter banan från Jönköping mot Värnamo, Hässleholm, Lund och Malmö. Arkivbild.
Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset