Nyheter Ekonomi Världen

Autobahn – nu även för cyklar

En cyklist vid den gamla Berlinflygplatsen Tempelhof. Arkivbild.
En cyklist vid den gamla Berlinflygplatsen Tempelhof. Arkivbild.

Utlänningar kallar det gärna cykel-autobahn. På tyska heter det Radschnellweg. Fenomenet "cykelmotorvägar" har kommit till Tyskland.

De första kilometrarna av cykelleden RS1 invigdes nyligen i Ruhr-området i västra Tyskland. Planen är att RS1 om några år ska vara tio mil lång, från Duisburg i väster till Hamm i öster.

Liknande cykelleder finns redan i Danmark och Nederländerna, men inte på så många andra håll. De tyska är fyra meter breda, och det faktum att de i stor utsträckning byggs längs gamla järnvägsspår borgar för att det inte är för branta backar, samt att korsningarna med bilvägar är planskilda.

Elcykelvågen har bidragit till att allt fler cykelpendlar allt längre. Därmed blir gammelmodiga regler ett större problem. I Tyskland faller cykelinfrastruktur ofta mellan stolarna, eftersom motor- och järnvägar är statligt finansierade, medan cykelvägar är ett lokalt ansvar.

– Cykelsnabbvägar är nya i Tyskland, säger Birgit Kastrup, ansvarig för ett projekt i München.

– Vi måste hitta en ny finansieringsmodell.

Ruhr-ledens första kilometrar har till hälften finansierats av EU. Hur resten ska betalas är ännu oklart.

Cykelorganisationen ADFC argumenterar att eftersom tio procent av alla resor i Tyskland görs med pedalkraft borde minst tio procent av transportbudgeten gå till cykelinfrastruktur.

Federico Gambarini/AP/DPA
Så här fint kan fler tyska cyklister hoppas på att få det när cykelsnabbvägarna byggs ut. Arkivbild från Köln.