Hälsa Nyheter

Bakis, träningsvärk eller ont i halsen – när kan man egentligen träna?

Professorn reder ut när du kan träna och när du ska vila.
Professorn reder ut när du kan träna och när du ska vila.

Är det bortkastad tid att träna på bakfyllan? Kan man träna med ont i halsen? Det finns många frågor när det kommer till träning – här nedan är svaret på några av dem.

Kan man träna…

…när man är bakfull?

Ja, men det är inte optimalt. Det är inte farligt att träna dagen efter att du druckit alkohol, enligt Björn Ekblom som är professor i fysiologi på Gymnastik- och idrottshögskolan.

– Men förmodligen blir det inte lika bra, man kan inte ha samma tempo och intensitet, säger han.

Förutsättningarna att bygga muskler kan bli något hämmade samt att motoriken kan vara försämrad.

…när man har träningsvärk?

Ja, absolut. Det är helt ofarligt att träna med träningsvärk.

– Men det är definitivt så att man tappar koordination bland annat. Styrketräning och konditionsträning kan man träna lika hårt men teknikträning går inte lika bra, säger professor Björn Ekblom.

LÄS MER: Debatt: Den som bara tränar tre gånger i veckan har inget att komma med

…när man har ont i halsen?

Nej, helst inte. Vid en förkylning bör du inte anstränga sig så att du blir kraftigt andfådd, enligt 1177 Vårdguiden. Hjärtmuskelinflammation orsakas nämligen ofta av vanliga förkylningsvirus med ont i halsen som kännetecken. Vill du verkligen träna och känner att kroppen orkar bör du i så fall endast köra lättare styrketräning eller teknikträning. Vid feber ska du aldrig träna.

…när man äter antibiotika?

Nej, undvik det. Antibiotikan i sig påverkar inte träningen negativt, enligt Björn Ekblom.

– Men man tar ju antibiotikan av en anledning, har man en infektion ska man definitivt inte träna. Det är olämpligt.

Fysiologiprofessorn tycker att man ska undvika träning under hela antibiotikakuren.

LÄS MER: Så mycket socker innehåller din kvarg

…när man precis har ätit?

Ja, det kan du göra. Det finns ingen fara med träna direkt efter maten.

– Och det är en myt att det skulle vara större risk att drunkna efter en måltid. Det handlar mer om att man kanske inte är i form efter en stor måltid, säger Björn Ekblom på GIH.