Nyheter Sverige

Bakisguiden: Det gäller för ångest, träning och bakismat

Här är allt du behöver veta när du är bakis.
Här är allt du behöver veta när du är bakis.

Varför får jag bakisångest? Hur kan jag bli av med den, och kan jag träna i dag eller gör det bara saken värre? Metro reder ut dina funderingar i den ultimata bakisguiden.

Tuff kväll i går? Här är allt du behöver veta för att få en så skinande dag som möjligt.

Varför har jag bakisångest?

Lättretlig, huvudvärk, nedstämd och svårt att koncentrera dig. Låter det bekant? Läs då vidare.

En förklaring till din bakisångest kan ju vara att du gjort något då ångrar när du inte riktigt varit vid dina sinnens fulla bruk, men det kan också ha andra förklaringar.

Det kan ha att göra med att dina blodsockernivåer har sjunkit onormalt lågt efter en natts alkoholkost. Det kan också vara så att din hjärna överkompenserar den lugnande effekt som alkoholen har vilket kan göra dig mer nervös dagen efter. Exakt vad som orsakar just din ångest i dag är däremot svårt att svara på.

Källa: Vårdguiden

Hur blir jag av med den?

– Återställ vätskebalansen samt sömn och vila. Ät så småningom, men det är ingen brådska med det, säger Kai Knudsen, överläkare och docent vid Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg.

Men om du förväntar dig en mirakelkur så kommer du bli besviken – det finns nämligen ingen sådan. Saker som kaffe, salt och fet mat, mineralvatten och huvudvärkstabletter kan lindra obehaget, men inget kan återställa dig på ett kick.

– Baksmällan inträder när alkoholhalten är noll i blodet, efter alkoholförgiftningen. Förlänger du alkoholförgiftningen (med en återställare) skjuter du upp symptomen i viss mån. Det rekommenderar jag inte, säger Kai Knudsen.


►LÄS MER: Experten: Så lindrar du baksmällan

Kan jag träna i dag?

Googlingen ”är det farligt att träna bakfull?” ger nästan 15 000 sökträffar. Det är alltså många som funderar över hur bra det är att träna efter en hård natt. Och experterna är eniga: det är inte farligt att träna bakfull.

– Att träna dagen efter man druckit alkohol är en dosfråga och en gradfråga. På frågan är det farligt? Nej. Är det bra? Det beror på hur bakfull man är, säger Carl Johan Sundberg, professor inom molekylär arbetsfysiologi på Karolinska institutet.

Att träna dagen efter du druckit massor av alkohol behöver alltså inte vara skadligt, men inte heller så givande. Förklaringen är att proteinnybildningen hämmas av alkoholintag.

– Däremot finns det inget som pekar på att alkoholintag ger sämre effekt på uthållighetsträning dagen efter, säger han.

►LÄS MER: Nej, det är inte farligt att träna när man är bakfull

Mer om Hälsa