Nyheter Sverige

Bank nekade flyktingbarn öppna konto: ”Luktar främlingsfientlighet”

Ensamkommande flyktingbarn fick inte öppna bankkonto i Handelsbanken i Alvesta. Banken anser att barnens konton kräver för mycket jobb. ”Det luktar främlingsfientlighet” säger Lars-Erik Eriksson, som är god man åt flera flyktingbarn i kommunen.

TT/Privat

Lars-Erik Eriksson tycker att Handelsbankens agerande luktar främlingsfientlighet.

Lars-Erik Eriksson, 72, är god man åt ensamkommande flyktingbarn i småländska Alvesta. Uppdraget innebär att han hjälper dem med olika myndighetskontakter och sköter deras ekonomi. 

I flera år har barnen haft konto i Handelsbanken. Men när han nyligen gick till konoret i Alvesta för att öppna konton åt två nya barn som precis har fått uppehållstillstånd tog det stopp, något som P4 Kronoberg var först med att uppmärksamma. 

– Jag fick veta att det var väldigt jobbigt att ha dem som kunder, eftersom det krävs mer utbildning av personal för att öppna de kontona. Jag tog kontakt med min chef på överförmyndarnämnden som också fick samma svar, säger Lars-Erik Eriksson till Metro. 

Han har själv länge varit kund hos Handelsbanken och vill ha alla barnens konton där för att underlätta sitt arbete. Bankens motivering till varför han inte fick öppna fler konton för ensamkommande flyktingbarn anser han bara är undanflykter. 

– Ber du att få öppna ett konto välkomnar de dig som ny kund. Men när jag kommer med två bra framtida kunder och tackar man nej. Det luktar främlingsfientlighet. Det är ett hårt ord att säga, men varför skulle man annars neka dem? säger Lars-Erik Eriksson.

Enligt Johan Wallqvist, presschef på Handelsbanken, handlar händelsen i Alvesta inte alls om främlingsfientlighet eller diskriminering.

– Kontoret har ett tiotal sådana här kunder, men de här uppdragen är tidskrävande eftersom ungdomarna behöver stöd och utbildning och kontoret bara har ett fåtal medarbetare. Så när den här gode mannen kom med nya uppdrag föreslog kontorscehefen att han även skulle gå till ortens övriga banker, men han ville inte det, säger Johan Wallqvist till Metro.

Chefen för kontoret i Alvesta vill inte prata med Metro. Men enligt P4 Kronoberg ska hon vid två olika tillfällen ha sagt att flyktingbarnen inte är lönsamma för banken eftersom de kräver så mycket jobb. 

– Det var en olycklig formulering, säger Johan Wallqvist, som berättar att kontorschefen i Alvesta anser att ortens alla banker solidariskt bör dela på ansvaret att ta sig an de ensamkommande flyktingbarnen som kunder, eftersom uppdragen kräver så mycket resurser.

Men varken Nordea eller Swedband i Alvesta upplever arbetet med de ensamkommande flyktingbarnens som för resurskrävande. Nordea säger att det förbvisso är förenat med en viss administration, men att man ser det som sitt samhällsansvar att hjälpa flyktingbarnen. 

Swedbank, som har flera flyktingbarn bland sina kunder, tycker inte att barnens konton är mer krävande än andra konton.

– Har personen ifråga ett id-kort och en god man eller förmyndare, som vet vilket underlag man ska ha med sig, är det inte besvärligare än vilken annan kund som helst, säger Kjell-Arne Brännlund, kontorschef på Swedbank i Alvesta.