Nyheter Sverige

Bara varannan har förtroende för skolan

Bara varannan har förtroende för skolan Stojanka Drinic och Pia Nyström jobbar båda som lärare på Södermalmsskolan. De tar kritiken mot skolan med ro. ”Tyvärr gillar man att koppla ihop allt negativt som händer i samhället i dag med skolan, säger Pia Nyström.
Bara varannan har förtroende för skolan Stojanka Drinic och Pia Nyström jobbar båda som lärare på Södermalmsskolan. De tar kritiken mot skolan med ro. ”Tyvärr gillar man att koppla ihop allt negativt som händer i samhället i dag med skolan, säger Pia Nyström.

Kritik. En ny Yougovundersökning sågar den svenska skolan vid fotknölarna. Men lärarna tar kritiken med ro. – Skulle man fråga eleverna själva skulle det se annorlunda ut, säger läraren Pia Nyström.

Var fjärde har förtroende för den svenska skolpolitiken, knappt varannan för skolan i sin helhet och lite mer än hälften för lärarkåren. Det visar ny statistik som YouGov tagit fram. 
– Vi blir chockade varje gång vi hör sådant här. Men skulle man fråga eleverna själva skulle det se annorlunda ut. Tyvärr gillar man att koppla ihop allt negativt som händer i samhället i dag med skolan, säger Pia Nyström, lärare på Södermalmsskolan. 

Kollegan Stojanka Drinic håller med. 
– Alla har en uppfattning om skolan. Men den ser inte likadan ut i dag som den gjorde förr i tiden. Och dessvärre är det oftast personer som gick i skolan för länge sedan som får tycka till. 

Även om lärarna själva inte är nöjda med förtroendet från allmänheten ser Lärarförbundet utvecklingen som positiv.  Åtminstone över förtroendet för lärarkåren. 
– Det är tydligt att skolpolitiken inte levererar vad som krävs. Men det gläder mig att förtroendet för lärarkåren är så pass mycket större, trots att skolan alltför ofta används som pajkastning, säger lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

”Vill se snabbare resultat”

Tomas Tobé (M), ordförande i utbildningsutskottet, tar det låga förtroendet för skolpolitiken på allvar. Han tror att det främst beror på de många förändringar som gjorts i skolan den senaste tiden.
– Många vill se snabbare resultat. Vi har ändrat både på betygssystem och lärarplan, vilket är reformer som tar tid. 

För att öka förtroendet anser han att det behövs berättas mer om reformerna. 
– Samtidigt är det viktigt att vi vågar fortsätta, trots kritiken. Det handlar som sagt om reformer som tar tid.