Kolumner Hillevi Wahl

Barn ska inte tvingas böta för dåliga betyg

Sista skoldagen på terminen mötte jag tolvåringen i korridoren. Han viftade glatt med sitt livs första betyg. ”Jag fick en massa C och ett B! Många av mina klasskompisar fick pengar för bra betyg, får jag det också?” Jag blev lite ställd. Pengar för bra betyg. Ska man ge det?

Det visade sig att minst sex namngivna barn i hans klass fick pengar för bra betyg. Det varierade från 50 till 500 kronor för ett A. Sedan mindre i fallande skala, för B, C, D och E. Ett par barn fick betala böter för varje F. Märkligt. Får barn ett F tänker jag alltid att det är de vuxnas ansvar. Att det är vår förbannade skyldighet att se till att alla barn åtminstone kommer upp i godkänt.

► LÄS MER: Hillevi Wahl: "Sluta ge tjejer Nobelpris i glädje"

Däremot skulle jag mycket väl kunna tänka mig att ge en hundralapp för varje höjt betyg. Vi vuxna får ju pengar för hårt arbete, varför skulle inte barn kunna belönas på samma sätt? Men när jag lade ut frågan på Facebook fördömdes pengabelöningen hårt och närmast unisont. Många hänvisade till analytikern Dan Pink som tjänar stora pengar (!) på att föreläsa om att pengar inte funkar som belöning. Det kreativa tänket försämras om man fokuserar på belöningen, säger han. Monotont arbete däremot, funkar det på. (Som glosinlärning och läxförhör, tänker jag stilla.) En annan prisad analytiker, Aubrey Daniels, menar att Pinks tes inte håller. Alla vet att belöning funkar. Hela vår mänskliga uppfostringsmetod bygger på den: ”If – then”. Om jag lär mig knyta skorna – då blir mamma glad. Om jag städar mitt rum – då får jag bjuda hem kompisar. Om jag går till jobbet i dag - då får jag betalt.

När jag var liten blev jag lovad tusen kronor om jag kunde vara utan godis ett helt år. Det var en stor motivation de dagar det var svårt att låta bli. Jag lyckades! Jag fick pengarna. Och friskare tänder på köpet.

► LÄS MER: Hillevi Wahl: "Alla skolor måste ha en plan för att hjälpa barn som far illa"

När vi skrev boken Experimentet, som handlade om att familjen bytte socker mot äventyr under tre månader – då blev barnen lovade femhundra kronor om vi klarade det. Det var en stor morot för dem. Men - och nu kommer tiotusenkronorsfrågan - om något barn hade misslyckats, hade det barnet inte fått några pengar då? Jo, självklart. Misslyckandet hade varit minst lika intressant när vi skrev boken. Och om tolvåringen lägger ner hundra extra timmar i biologi, och ändå inte får högre betyg? Då får han pengarna. Det är med andra ord arbetsinsatsen jag skulle belöna. Inte betyget eller resultatet i sig självt.

”Huvudsaken är att man fokuserar på det som är bra”, säger tolvåringen. Smart kille. Att straffa barnen för ett dåligt betyg går alltså fetbort.

+ Mot toppformen! Äntligen är det dags att komma i toppform igen. Jag börjar året med ett rookiecamp med Nordic Military Training. Häng på!

- Poddchocken. Jag är fortfarande i chock efter att mediapodden Mattsson Helin ska läggas ner. Poddsorg.