Nöje TV

Barnen svek julkalendern

Erik Haag och Lotta Lundgren var de vuxnas favorit i julkalendern, men barnen svek. Arkivbild.
Erik Haag och Lotta Lundgren var de vuxnas favorit i julkalendern, men barnen svek. Arkivbild.

Julkalendern hyllades för sitt publikrekord, men i den viktigaste målgruppen – barnen – var det i själva verket färre som tittade.

"Tusen år till julafton" satte rekord som den mest sedda julkalendern sedan elektroniska tittarmätningar infördes 1993.

Nästan 2,4 miljoner i genomsnitt såg avsnitten med historieätarna Lotta Lundgren och Erik Haag i huvudrollerna. Det innebär att nästan en fjärdedel av befolkningen, 24 procent, såg programserien. Mycket höga siffror i dagens splittrade medielandskap.

Men den stora tittarökningen var bland de vuxna i åldersspannet 20-44 år. Julkalenderns målgrupp – barnen – svek. Det visar detaljerad statistik från mätföretaget MMS, som SVT:s interntidning Vipåtv tagit fram.

Jämfört med 2014 års julkalender "Piratskattens hemlighet" minskade tittandet i målgrupperna 3–6 år, 7–11 år och 12–15 år med mellan 20 och 42 procent. Tittarökningen var däremot stor på nätet, 405 000 tittade i genomsnitt på ett avsnitt online.