Nyheter Sverige

Bilder på alkohol i sociala medier kan göra att vi dricker mer

På Instagram, Facebook och Twitter syns under sommaren allt fler bilder på alkoholhaltiga drycker.
På Instagram, Facebook och Twitter syns under sommaren allt fler bilder på alkoholhaltiga drycker.

Sommartid, ledigt och fler ljustimmar. Då svämmar bilder på roséglas, ölflaskor, faltöl och drinkar över i våra flöden. Och visst kan det se trevligt ut – men det uppges påverka oss negativt.

Sommar innebär för många lata dagar och avkoppling. I samband med det ökar mängden bilder på alkohol som läggs ut på sociala medier. Antalet uppdateringar har enligt P4 Skaraborg ökat kraftigt. Och det uppges påverka oss – och framförallt unga – negativt.

LÄS MER: Unga köper mer alkohol via nätet

– Det finns otroligt mycket risker kopplat till alkohol. Det är en normaliseringsfara som sociala medier är med och bidrar till, säger Magnus Jägerskog, vd för IQ, till P4 Skaraborg.

IQ är ett dotterbolag till Systembolaget som har i uppgift att lyfta frågor kring alkoholens risker och enligt Jägerskog finns det ett tydligt forskningsunderlag som visar att framförallt unga som exponeras för alkoholreklam börjar dricka tidigare och mer. Han säger till radion att det därutöver går det att dra en parallell mellan bilder på alkohol i sociala medier och alkoholreklam.

LÄS MER: Unga dricker och knarkar mindre

– Det som skrivs i sociala medier av någon man litar på är värt mycket mer än reklam, därför måste man vara medveten om att den volymen som det sker i påverkar till ökad konsumtion.