Nyheter Sverige

Bilvärderingar källa till missnöje

Konsument Europa får många klagomål från personer som besökt bilvärderingssajten utan att inse att en del av dem tar betalt för tjänsten. Arkivbild.
Konsument Europa får många klagomål från personer som besökt bilvärderingssajten utan att inse att en del av dem tar betalt för tjänsten. Arkivbild.

Bilvärderingssajter har seglat upp i topp på Konsument Europas lista över klagomål från kunder. En anledning är att personer som besöker sajterna uppfattar att tjänsten är gratis, fastän den kostar pengar.

Många konsumenter är inne på de sajterna för att de vill köpa eller byta bil. En del sajter erbjuder kostnadsfri värdering.

– Många har fått uppfattningen att det inte kostar några pengar och sedan med bekräftelsen kommer överraskningen att det kostar pengar, säger Jolanda Girzl, enhetschef på Konsument Europa, och uppmanar till vaksamhet innan man fyller i sitt registreringsnummer.

Ett problem är att företagen ofta ändrar i sina avtalsvillkor och att informationen om ångerrätt inte tydligt framgår. Det är därför viktigt att läsa informationen som finns på webbsajterna.

Lockerbjudanden som ges när personer deltar i marknadsundersökningar är en annan källa till klagomål. Deltagare erbjuds dyra produkter för en struntsumma.

– När man sedan betalat en krona för en Iphone eller Ipad och lämnat ut sina kortuppgifter, så visar det sig att vid den där rutan man kryssade i så står det att man läst villkoren och att det här är ett abonnemang. I vissa fall handlar det om ganska stora pengar per månad, säger Jolanda Girzl.