Teknik Nyheter Toppnyheter

Bolag anlitas för djuphavssökning

Några av de tillhörigheter som återfunnits efter flygkraschen, i havet norr om den egyptiska hamnstaden Alexandria.
Några av de tillhörigheter som återfunnits efter flygkraschen, i havet norr om den egyptiska hamnstaden Alexandria.

Flygbolaget Egyptair anlitar två bolag för djuphavssökning efter flygplanet som störtade i Medelhavet förra veckan med 66 personer ombord på väg från Paris till Kairo.

Sökningarna ska ske i ett område där det kan vara upp till 3 000 meter djupt.

– Vi har kontrakterat ett franskt och ett italienskt bolag för att utföra djuphavssökning i Medelhavet, sade Egyptairs styrelseordförande Safwat Moslem på en presskonferens.

Planet och de två svarta lådorna som skickar nödsignaler i 30 dagar har inte lokaliserats. Det är fynd som skulle kunna ge en förklaring till att planet störtade när det kommit in i egyptiskt luftrum.

Utredare granskar nu i de vrakdelar och mänskliga kvarlevor som hittills upptäckts. Hesham Abdelhamid, chef för de egyptiska kriminalteknikerna, har avfärdat uppgifter om att fynd som gjorts skulle tyda explosion, enligt den egyptiska nyhetsbyrån Mena.

Utdrag ur logg

Det försvunna planet visade inga tekniska problem innan det lyfte från Paris, enligt de data som lämnades av piloten i en flyglogg före start, uppger den egyptiska tidningen Al-Ahram.

Tidningen återger ett utdrag från loggen på sin webbplats. Enligt den lämnade flight 804 elva "elektroniska meddelanden", med start från klockan 23:09 onsdagen den 18 maj, omkring 3,5 timmar innan planet försvann från radarskärmarna med 56 passagerare och 10 besättningsmän ombord.

De två första meddelandena indikerade att motorerna fungerade. Det tredje, som kom vid klockan 02:26, visade att temperaturen hade stigit vid andrepilotens fönster. Planet fortsatte därefter att lämna meddelanden under tre minuter innan det försvann, enligt tidningen.

Signaler om rök

Det som är känt är att Egyptair MS804 krängde i luften när flygplanskroppen föll från marschhöjd till omkring 4 500 meters höjd vid halv tre-tiden på torsdagsmorgonen, och att det därefter försvann från radarn. Franska myndigheter uppger att flygplanets utrustning skickade varningssignaler om att rök upptäckts ombord innan kraschen.

Det var flygplanets femte flygning för dagen.

Grekiska flygledare säger att de småpratade med piloten när flygplanet passerade grekiskt luftrum, men att ingen svarade när de anropade flygplanet för att lämna över det till sina egyptiska kollegor.