Nyheter Sverige

Brandrisk på tågset orsakade tågkaos

Ett Krösatåg av typen Itino parkerat på stationen i Jönköping på onsdagen. Flera tåg av en dieselmodell fick körförbud sedan man upptäckt en möjlig brandrisk i motorvagnarna. Förbudet ledde till många förseningar.
Ett Krösatåg av typen Itino parkerat på stationen i Jönköping på onsdagen. Flera tåg av en dieselmodell fick körförbud sedan man upptäckt en möjlig brandrisk i motorvagnarna. Förbudet ledde till många förseningar.

Det blev kaos i morgontrafiken för många tågresenärer på olika håll i landet sedan det upptäckts ett fel på en modell av diseldrivna motorvagnar. Alla tågen togs ur drift.Och problemen kan komma att kvarstå flera dagar framåt.

Tågtrafiken ställdes in på flera sträckor på onsdagen sedan en modell av dieseldrivna motorvagnar hade fått körförbud då man upptäckt en möjlig brandrisk. De som drabbades var resenärer på Krösatågen i Småland, Kustpilen söderut från Linköping, Kinnekullebanan i Skaraborg och på Fryksåsbanan i Värmland. De flesta turerna ersattes med bussar.

Först fram på onsdagseftermiddagen kom besked om att några motorvagnar som varit inne på verkstad för kontroll åter godkänts. De sattes sedan successivt in i trafik igen.

– Från och med trafikstart i morgon ska det rulla igen, säger Kristian Lantz, informatör vid Västtrafiks presstjänst. Det kan handla om några få inställda turer.

Fortsatta problem

Också för Krösatågen började det lätta, men bara lite.

– Vår plan är att några tåg kommer att gå in i trafik i morgon, säger Peter Larsson enhetschef på Transdev som kör Krösatågen.

Men andra tågset står kvar på verkstan då man behöver vidta åtgärder för att avvärja risken för läckage och brand.

– Beskedet är att tågen står kvar på obestämd tid, säger Peter Larsson.

Samma gäller kustpilen söderut från Linköping.

– Vi har inga besked att tågseten kommer i drift. Det är bussar som gäller, säger Karl-Johan Bodell, trafikdirektör på Kalmar Länstrafik.

Bussar ersätter

Så resenärer får fortsätta att räkna med att flera turer de närmaste dagarna kommer att ersättas med bussar. Resebolagen hänvisar till sina hemsidor för information om vad som gäller.

Det allra första tågsetet som kom i drift efter larmet var på sträckan mellan Umeå och Lycksele. Tåget kontrollerades redan under natten till onsdagen och kunde sedan köra enligt tidtabell.

Det är ett dieselrör som kommer i kontakt med något varmt material så att det sker en materialutmattning som ger risk för läckage och brand i tågseten. Felet upptäcktes i samband med en genomgång av vagnarna som används för Krösatågen i Småland. Ingen vagn har börjat brinna och tågstoppet ska ses som en försiktighetsåtgärd.