Nöje Melodifestivalen 2016

Charlotte Perrelli får gratisreklam värt miljoner

Ingen är nöjdare än Charlotte Perrelli som får uppträda med sin nya låt i Melodifestivalen.
Ingen är nöjdare än Charlotte Perrelli som får uppträda med sin nya låt i Melodifestivalen.

Charlotte Perrelli petades som programledare. Nu får hon uppträda istället vilket ger ovärderlig tv-exponering.

Charlotte Perrellis roll i Melodifestivalens andra deltävling ändrades till gästartist efter att hon petats som programledare då det uppdagades att sångerskans reklamkontrakt med Comviq stred mot SVT:s policy. Nu får Charlotte uppträda med sin nya singel som är en hyllning till schlagerdivor och en ny version av Tysklands mest sålda singel någonsin, ”Atemlos durch die Nacht”.

LÄS MER: Perrelli petas som programledare för Melodifestivalen

Tv- tiden är värt miljoner i reklampengar, enligt tidningen Aftonbladet som har pratat med John Aleman, tv-chef på mediebyrån Carat.

– Det går ju inte att översätta direkt men detta är Sveriges Super Bowl litegrann, det är det program som tillsammans med Kalle Anka har flest tittare. Jag har svårt att se att man skulle kunna få samma värde i en reklamfilm för två miljoner kronor. Jag vet inte ens om två miljoner räcker, säger han till Aftonbladet.

► LÄS MER: Bildextra: Det här får du se i Melodifestivalen ikväll

Nu kritiseras också SVT för att frångå sina principer genom att i princip låta Charlotte Perrelli sjunga fram programledarepliker. Sångerskan själv är själaglad över hur hennes insats i Melodifestivalen har utvecklats och planerar att släppa singeln direkt efter Melodifestivalen.

Kvällens show förväntas få tittarsiffror på över 3 miljoner, Melodifestivalens första deltävling den 6 februari i Göteborg följdes av 3 279 000 tv- tittare enligt de officiella siffrorna från MMS.