Hälsa

Därför är det bra för unga att lägga sig tidigt om kvällarna

Enligt forskaren är det optimalt att lägga sig 22 för ungdomar.
Enligt forskaren är det optimalt att lägga sig 22 för ungdomar.

Tusentals norska gymnasieelever fick svara på när de går och lägger sig om kvällarna. Sambandet var tydligt: de som sover mer presterar också bättre i skolan, rapporterar Aftenposten.

8 000 gymnasieungdomar deltog i den norska studien. Det var tydligt att de som sov fler timmar presterade bättre i skolan, enligt Aftenposten. De som presterade högst gick och la sig mellan 22 och 23.

LÄS MER: Läkaren: Därför ska du sova naken

Forskaren Mari Hysing på Uni Research Helse menar att ungdomar är i behov av åtta-nio timmars sömn och bör lägga sig runt klockan 22 på vardagar.

– God sömn är en investering i folkhälsan, säger hon till Aftenposten.

Forskning har visat att den genomsnittliga tiden när norska ungdomar lägger sig är 23.18 på vardagar och 01.13 på helger.

– Kraftigt förskjuten dygnsrytm på helgerna är ohälsosamt. Om ungdomar i stället skulle lägga sig lite tidigare på veckodagarna än vad de gör i dag och halverade den förskjutna dygnsrytmen ned till två timmar på helgerna så tror jag det skulle vara till stor hjälp, säger Mari Hysing till Aftenposten.

►LÄS MER: Det här är den bästa kudden för en god nattsömn

Mer om sömn sömnbrist