Metro förklarar

Därför är det så svårt att gå upp på morgonen – och så blir det lättare

Trots alarm kan det kännas som den svåraste uppgiften någonsin att kliva upp ur sängen.
Trots alarm kan det kännas som den svåraste uppgiften någonsin att kliva upp ur sängen.

Är det något som i princip varenda människa kan känna igen sig i så är det väl morgontrötthet. Men varför är det så otroligt svårt att gå upp på morgonen, och hur kan man göra det lättare? Metro reder ut.

Upp och hoppa! Ja, om du på ett effektivt sätt vi sätta igång dagen så är det nästan det bästa du kan göra. Men varför är det egentligen så otroligt svårt att stiga upp ur sängen på morgonen? Metro tog hjälp av sömnforskaren, professor Torbjörn Åkerstedt vid Stockholms universitet.

– Det som händer under sömnen innebär att hjärnans ämnesomsättning dras ner kraftigt, säger Torbjörn Åkerstedt.
►LÄS MER: Den här tekniken ska hjälpa dig att somna på 60 sekunder

– Om man väcker en sådan hjärna kommer den vara nere på en låg ämnesomsättning, vilket innebär att den är nedvarvad, och det kommer ta 5-15 minuter innan man kan nå upp till någotsånär normal nivå. Det är det man kallar för sömntröghet.

Din hjärna är alltså inte en särskilt bra motor åt din kropp under de första vakna minuterna, men det finns sätt att påverka detta. Det sämsta du kan göra om du vill starta dagen är att ligga och dra dig. Då fortsätter hjärnan med låg ämnesomsättning och du fortsätter att känna dig trött.

– Egentligen ska man studsa upp och göra armhävningar för att bli av med segheten, men det är inte alla som tycker det är kul.
LÄS MER: Tre tips: Så sover du bättre

Det finns också digitala hjälpmedel.

– Det är alltid lättare att vakna när hjärnan är vaken, och när man drömmer är den 90 procent vaken. Det är därför de här apparna har utvecklats. Det kan vara lite kantigt och så, men ändå inte helt orealistiskt, att man försöker pricka in drömsömnen eller vakna perioder och då väcka individen, då är det mycket lättare att vakna.

Dygnsrytmen är alltså en annan del av sömnen. Om du väcks i ”fel rytm” blir det ännu svårare att stiga upp.

– Om du väcks vid 4:30-5-tiden är ämnesomsättningen låg bara av det skälet, väcks man då har man både seghet från sömn och från att dygnsrytmen har dragit ner ämnesomsättningen.

Andra knep för att vakna lättare är att använda sig av en ljusklocka, vars funktion är att nå hjärnan och störa sömnen, för att på så sätt göra det lättare att vakna.

– Annars kan man duscha iskallt eller springa några varv runt huset eller kvarteret.

►LÄS MER: Linda, 31, somnade på tåget – vaknade inlåst på depån