Nyheter Viralgranskaren

Därför bör du bli en bättre viralgranskare

Nu drar Viralgranskaren igång en artikelserie om hur du ska kunna bli en bättre viralgranskare. ”Att ha möjligheten att fritt dela vidare information är som att köra en splitter ny lyxbil: är du vårdslös riskerar du förstöra ordentligt för både dig själv och andra”, skriver Jack Werner.

Jordgubbar, en svensk klassiker. Som små röda koncentrat av kultur, tradition och festförväntan är de ett självklart inslag på mångas midsommarbord. Men i år kanske fler än vanligt lät gubbarna ligga i hyllan på mataffären. Allt på grund av en post från Facebookgruppen Matfusket. 

”När Livsmedelsverket gjorde tester innehöll 83 % av de testade jordgubbarna rester av (…) gifter. Det må vara aningen besvärligare att odla utan bekämpningsmedel men det finns de som klarar av att odla ekologiskt. Frågan vi måste ställa oss är snarare, vill vi äta detta gift”, frågade sig Matfusket retoriskt.

Posten fick över 7 800 delningar, vilket innebär att den setts av minst en miljon personer utöver de 120 000 som gillar Matfusket på Facebook. Hur många av dessa som påverkats så starkt av posten att de ändrat sin konsumtion vet vi inte. Men det är rimligt att anta att tusentals svenskar åtminstone blivit oroade.

Till ingen nytta. För när vi pratade med experter informerade de om att svenska jordgubbar bara innehåller en procent av de tillåtna mängderna gifter.

 

– Varje år till midsommar uppkommer samma falska rykte. Men ingenting kan vara felaktigare. Jordgubbar är nyttiga och absolut inte farliga, sade Magnus Engstedt, trädgårdsrådgivare på länsstyrelsen i Jönköping till oss.

Vår artikel skrevs efter att Matfuskets post redan orsakat ett ramaskri på nätet. Bloggare och twittrare skrev hyllmeter om varför jordgubbslarmet var fejkat och vilken skada den typen av skrämselpropaganda gör. Ett källkritiskt drev. Viralgranskarhjärtat i mig dunkar lite extra hårt av att se det.

När vi startade Viralgranskaren var det ju för att uppmuntra och folkbilda i källkritik och civilpublicistik. Vår analys var inte att alla är journalister, men att alla i vår nya sociala tid är publicister. Det du delar vidare, bloggar om eller retweetar gör skillnad. I detta har du ett val, mellan att vara en ansvarig och en oansvarig utgivare. Det enda som krävs är att lägga en extra minut på källgranskning och kritiskt tänkande.

Rykten om giftiga jordgubbar är kanske ingenting som kommer leda till uppretade folkmassor med högafflar, men det skrämmer upp och oroar. Och det är farligt nog. Vi lever i en märklig tid där den tekniska utvecklingen och miljöproblemen springer ikapp, en tid där alla undrar vad som kommer hända härnäst. Då är det viktigt att de riktiga problemen inte göms i ett brus av skräckpropaganda.

Men rykten som sprids på sociala medier kan också få direktare och allvarligare följder. Till exempel som när den misstänkte dagispedofilen i Högsby hängdes ut på Facebook, i en post som fick tusentals delningar. I kommentarsfältet trängdes dödshoten och hatet med varandra, flera direkt olagliga. Den som bara delade statusen vidare riskerade därför att begå ett brott, och mannens familj fick motta flera dödshot – bara för att de var släkt med honom.

I våras var det val, i höst stundar ännu ett och politik är ett hett ämne. Även detta är ett skäl till att tänka en extra gång innan du delar – det är många som vill ha din uppmärksamhet och i förlängningen kanske din röst. I denna jakt förlorar några sina moraliska skrupler, folk som ibland dristar sig till rena lögner för att vinna din sympati. Som var fallet med Marcia Karlsson, kvinnan som skulle ha mördats av en invandrare men som visade sig vara en främlingsfientlig propagandabluff.

Att ha möjligheten att fritt konsumera och dela vidare information är som att köra en splitter ny lyxbil: det är ett fantastiskt privilegium, men är du vårdslös riskerar du förstöra ordentligt för både dig själv och andra. Därför inleder vi nu en artikelserie under vinjetten ”Så blir du en bättre viralgranskare”. Vi berättar om fall där delningar gått snett, vi uppmärksammar människor som jobbar medvetet för en bättre informationsmiljö på sociala medier och vi ger er deras bästa tips.

I vår perfekta värld är alla viralgranskare. I den världen är känsliga personuppgifter inte något som turnerar runt bland tusentals ögon, vinklad propaganda inte något som bestämmer valutgångar, falska uppgifter inte något som sprids som sanning. Eller, i all enkelhet, jordgubbar inte något som är livsfarligt att unna sig en varm sommardag.

Här är första delen i serien: Så överlever du valåret i sociala medier