Metrojobb

Därför behöver du ha semester i sommar

Sommarlov, vad är det bra för? Maria Helander är beteendevetare, samtalsterapeut och expert i SVT:s ”Gift vid första ögonkastet” och hon berättar varför vi ska stänga av och ladda batterierna under sommarlovet

1. 150 000 år gamla hjärnor

Ett stort problem med dagens tekniska utveckling och ständiga uppkoppling är att våra hjärnor inte blivit lika frekvent uppdaterade. Våra hjärnor utvecklades för 150 000 år sedan för att jaga och samla, varför den lätt blir överbelastad av dagens ständiga intryck och brist på vila. Vi får mer intryck i vår vardag än vi är skapta för, därför har också utbrändheten skjutit i höjden.

LÄS MER: Chefen bjuder sina anställda på semester – åker de inte blir de utan lön

2. Akta väggen

Många smäller rakt in i väggen med ansiktet först, Maria Helander berättar om några varningsklockor att se upp för. Har du lätt att tappa fokus, har minskad självkontroll, blir snabbt irriterad eller lider av minskad kreativitet – då är det dags att gå hem och ta sig en funderare. Hitta ett system där du får ledigt då och då, och din första åtgärd bör vara att se över din sömn. En god och ordentlig sömn är en väldigt bra start!

3. Inför kryss-tid

Ett konkret och bra tips, inte minst i semestertider, är att införa vad Maria Helander kallar kryss-tid. Så fort terminen är slut har vi en tendens att knöka kalendern full av aktiviteter och inte tillåta oss själva att få återhämtning. Även nöjen kan vara stressande om det blir för mycket, så kryssa helt enkelt in dagar i kalendern som får förbli tomma och låt de dagarna bli tid för återhämtning och vila. Eller som Maria Helander säger: – Skapa tid för ingenting!

LÄS MER: Så fixar du gratis boende på semestern

4. Var utomhus

Min 30-årskris botas något när jag hör mig själv fråga den något infantila frågan: ”Varför mår jag bra av att vara utomhus?”. Även om Maria Helander inte har ett hundraprocentigt svar på frågan så bekräftar hon att det är ett bra sätt att stressa av. – Gå ut i naturen. Promenera, spring eller simma så mycket du kan. Många forskningar visar på att det är bra för oss att vara ute. Kanske är det för att vi kommer undan från alla intryck vi proppas fulla av annars.

5. Ta på varandra

Något Maria Helander ger epitetet ”supergrej” är beröring. Hormoner styr allt och för att skapa en balans i kortisolet är oxytocin ett ämne som gör susen. Vid exempelvis kramar, massage eller sex utsöndras oxytocin som hjälper oss att stressa av. Så låt det bli en sommar i kärleken och beröringens tecken.

6. En sak i taget

– När du intervjuar mig så pratar, lyssnar och antecknar du samtidigt. Jag är säker på att du är bra på allt, men allt tappar lite i kvalitet när du gör det samtidigt. I korta perioder måste du såklart göra det, men fokuserar vi på flera saker en hel dag så blir man helt slut i skallen, säger Maria Helander. Och hon har en stor poäng i vad hon säger. Är vi utmattade i kroppen så vilar vi, desto sämre är vi på att lyssna på när vår hjärna behöver vila. Börja med att skriva listor med en prioriteringsordning och ta en sak i taget, du blir effektivare samtidigt som du mår bättre.

LÄS MER: Här är veckorna du önskat att du tagit semester under

7. Dags för internetfasta

Inför sommarens lediga dagar slår Maria Helander ett slag för total internetfasta. – Lättare sagt än gjort kanske men att stänga av telefonen och vara i nuet är ett av mina bästa tips, säger hon. Hon menar att inte minst studenter som ständigt är i kontakt med telefon eller dator ska gå offline. Det första dygnet kan vara en kamp, men därefter är det otroligt skönt att inte känna att man behöver uppdatera sig om läget i omvärlden hela tiden. Ta vara på din ledighet och låt din 150 000 år gamla hjärna vila, det har den förtjänat! 

Helena Böling
Mer om Jobb