Nyheter Sverige

Därför kan du sluta andas när du läser mejlen

Det är viktigt att avbryta ett stresspåslag i tid säger Anna Bennich Karlstedt, leg psykolog, stressexpert och författare.
Det är viktigt att avbryta ett stresspåslag i tid säger Anna Bennich Karlstedt, leg psykolog, stressexpert och författare.

I dag är många människor ständigt uppkopplade. Men visste du att man kan bli sjuk av en överfull mejlinkorg? Det kallas för e-postapné och innebär att man får andningsstillestånd när man mejlar.

Den amerikanska forskaren Linda Stone, som tidigare jobbade inom it-världen, är den som myntade begreppet 2008. Hon kom då fram till att många lider av det som hon kallar för e-postapné. Det innebär att man stressar upp kroppen och håller andan eller andas ytligt när man läser mejl.

– Att dra efter andan och börja andas ganska ytligt, det är en av alla saker som kroppen gör automatiskt när vi får stresspåslag. Det är en del av att förbereda kroppen för överlevnad. Öppnar vi till exempel en mejlinkorg med tusen mejl i så kan vi uppfatta vi det som ganska hotfullt och då går vi upp i varv, säger Anna Bennich Karlstedt, legitimerad psykolog, stressexpert och författare, till Metro.

LÄS MER: 200 svenskar dör av stress på jobbet - varje år

Det leder till att vi försöker hantera situationen genom att hålla andan och försöka hålla fokus.

– Det som händer i kroppen är att det sympatiska nervsystemet har slagit på. Det är till för att vi ska kunna överleva och ta oss undan hot, men tanken med det är att vi ska reagera med att fly eller slåss. När vi tagit oss undan hotet slår det återhämtande systemet på. Kroppen är förberedd på att ta sig an ett hot fysiskt. Det här blir lite problematiskt för oss framför en dator, säger hon och fortsätter:

– Dels sitter vi still och behöver inte andas ytligt eller ha hjärtklappning, dels fortsätter mejl att ramla in och våra hot är inte lika kortvariga som förr. Det gör att stressen ökar i kroppen och dessutom är påslaget för länge. Återhämtningen får inte plats.

LÄS MER: Sju saker du måste veta för att tackla din stress

Det första steget för att bli av med problemet är att bli medveten och lägga märke till hur kroppen beter sig när man exempelvis ser en full inkorg.

– Steg två är att träna sig på att göra annorlunda. Man kan till exempel medvetet lägga in en andningsövning eller se till att man ofta reser sig upp och går iväg en kort stund för att få miljöombyte och paus.

Det är viktigt att avbryta ett stresspåslag i tid.

– Om vi är för mycket uppe i varv och känner av för mycket stress där bland annat ytlig andning förekommer i för hög grad och om vi får för lite återhämtning, då blir vi till slut sjuka, säger Anna Bennich Karlstedt.

Mer om Hälsa