Teknik

Därför ska du inte göra tester på Facebook

Godkänner man den här typen av test på Facebook är det ofta så att man godkänner att ens privatuppgifter som finns i det sociala mediet används fritt.
Godkänner man den här typen av test på Facebook är det ofta så att man godkänner att ens privatuppgifter som finns i det sociala mediet används fritt.

Hur väl känner du dig själv, undrar ett test på Facebook. Hur väl känner du till reglerna för tester på Facebook, är frågan du egentligen bör ställa. Här är anledningen till varför du inte bör göra personlighetstesten som erbjuder dig att veta vem du var i ett tidigare liv eller vilken sagofigur du är mest lik.

Titt som tätt hoppar det upp nya quiz på Facebook som exempelvis ska visa vem du skulle vara som medlem i ett känt TV-program eller vad du skulle jobba med om du var född i en annan tid.

Många väljer att göra dessa tester och dela dem vidare, men missar en vital del. Det kan ge konsekvenser för dina privata uppgifter och din integritet på internet är så gott som bortblåst.

►LÄS MER: Det här ska du aldrig dela på Facebook

Företagen som utför Facebook-quizen har nämligen en finstilt sektion som måste godkännas för att få starta personlighetstesten. Där står oftast meningar i stil med: ”Genom att använda våra tjänster tillåter du oss att samla in, lagra och bearbeta din information och använda fritt senare”. Rätt och slätt betyder det att du som användare ger bort dina personuppgifter.

Fredrik Björck, doktor i cybersäkerhet och ansvarig för forskning och utbildning inom cybersäkerhet vid Stockholms Universitet, förklarar att man bör utgå ifrån att företagen kommer göra allt de kan för att tjäna pengar på dina uppgifter.

– Rent generellt ska man inte göra sådana quiz om man bryr sig om sin integritet, säger han.

►LÄS MER: 12 saker du inte gör på Facebook längre

Fredrik förklarar också att det ofta framgår tydligt att företagen bakom quizen får rätten att ta del av de uppgifter du har på Facebook, sälja dem vidare och använda dem i andra sammanhang. Läser man det finstilta finns ofta texter som säger att de kan komma att använda uppgifterna för att förbättra våra partnerföretags tjänster, vilket ungefär kan ses som att uppgifterna säljs.

Finns det något sätt att ta tillbaka sitt godkännande om man redan gjort ett test?

– Det beror på. Rent juridiskt ska du som europé ha rätt till att ta tillbaka medgivanden om användning av dina personuppgifter. Tekniskt sett kan det däremot bli svårt, exempelvis om företaget redan vidarebefordrat uppgifterna för användning till något annat företag.

►LÄS MER: Var är sanningen på sociala medier?