Nyheter Världen Sverige

Därför ska du sova ut på helgen

Att ligga kvar och dra sig i sängen på lördagsmorgonen kan minska risken för att drabbas av diabetes. ”Den förlängda sömnen motverkar de negativa effekterna vi får av att sova mindre”, säger Josiane Broussard, doktor och forskningsprofessor vid University of Colorado.

Att vi stressar för mycket och sover för lite håller nog de flesta med om. Men faktum är att långvarig sömnbrist kan öka risken att drabbas av diabetes.

En ny studie som som genomförts på University of Chicago visar att de som ofta sover lite i veckorna har en tendens att äta en mindre balanserad kost, löper en ökad risk för att drabbas av högt blodtryck, hjärtsjukdomar och övervikt.

►LÄS MER: Kiropraktorn: Därför ska du aldrig sova på mage 

I studien fick deltagarna först sova åtta och en halv timme per natt i fyra raka nätter. Därefter fick bara sova fyra och en halv timme fyra nätter i rad. Efter sömnexperimentet mättes personernas insulinkänslighet, alltså deras förmåga att reglera blodsockernivån.

Efter att ha sovit länge ökade deltagarnas insulinkänslighet med 23 procent.

– I den här studien såg vi att det räcker med två nätter mer mer sömn för att ta igen sömn man förlorar i veckorna. Den förlängda sömnen motverkar de negativa effekterna vi får av att sova mindre, säger Josiane Broussard, doktor och forskningsprofessor vid University of Colorado.

►LÄS MER: Experterna: Så ligger du i sängen för att sova bäst

Mer om Hälsa