Nöje Metro Music

Döden kommer till Djurgården

Mårten Castenfors, chef på Liljevalchs, står intill Ulrik Samuelsons verk "Åtel" på utomhusutställningen "Döden – en utställning om livet".
Mårten Castenfors, chef på Liljevalchs, står intill Ulrik Samuelsons verk "Åtel" på utomhusutställningen "Döden – en utställning om livet".

En utställning om döden – mitt i hjärtat av den prunkande turistidyllen på Djurgården i Stockholm. Det är Liljevalchs storsatsning i sommar.

Solen gassar från en absolut klarblå himmel när Mårten Castenfors, chef på Liljevalchs konsthall, tar emot på ett klorofyllgrönt Djurgården för att prata om döden.

Han berättar att planeringen för utomhusutställningen "Döden – en utställning om livet" har pågått i tre år och involverat sex kuratorer. Nu är själva uppförandet i full gång och Galärparken ser ut som en byggarbetsplats.

Vill väcka känslor

Mårten Castenfors ler belåtet när utställningens placering kommer på tal. Den ligger alltså insprängd mitt emellan turistmagneterna Junibacken och Vasamuseet.

– Vi slänger in lite död mitt i idyllen. Vissa kanske inte ens är förberedda på det. Då blir det ännu bättre. Folk får gärna tycka att det är konstigt. Mitt uppdrag är att göra utställningar som väcker känslor, säger Mårten Castenfors och förklarar att det övergripande temat för utställningen är hur man på gravplatser gestaltar döden.

– Traditionellt görs gravstenar i sten. Här visar vi att minnesplatsen i framtiden kan få se annorlunda ut. I Berlin finns det exempelvis gravplatser med lekplatser och bikupor.

Han förklarar att han är glad över att få lyfta fram samtidskonsten och att det även är viktigt av demokratiska skäl. Men han medger också att projektet kostat en del.

– Vi har fläskat på, det har vi. Men gör man en utställning på en så pass central plats så måste det bli bra. Då kostar det.

Nere i en jättelik rektangulär grop står curatorn Lars Bergström som också utgör ena halvan av konstnärsduon Bigert & Bergström. Han är sjöblött av svett men ler med hela ansiktet. Det är ett hårt arbete att färdigställa verket "Seesaw".

Gungbräda i avgrunden

Installationen består av en gungbräda som placerats i ett två meter djupt gravliknande utrymme. Runt graven kommer olika medicinalväxter att planteras i marknivå. När två personer sedan sätter sig på gungbrädan kommer de växelvis att färdas upp i grönskan och ner i avgrunden.

Enligt Lars Bergström är döden ett mycket inspirerande tema.

– Det är ju allas gemensamma mål, höll jag på att säga, konstaterar han och gapskrattar.

Maja Suslin/TT
Konstnären Lars Bergström medverkar på "Döden - en utställning om livet". Han är även en av sex kuratorer för projektet.
Maja Suslin/TT
Lars Bergström färdigställer konstnärsduon Bigert & Bergströms installation "Seesaw".
Maja Suslin/TT
Mårten Castenfors på Liljevalchs hoppas att utställningen "Döden - en utställning om livet" kan avdramatisera vårt förhållande till döden.
Maja Suslin/TT
En tolv meter lång solursvisare som ingår i Bigert & Bergströms installation "Soluret" sträcker sig ovanför Ulrik Samuelssons verk "Åtel". I bakgrunden skymtar Vasamuseet.
Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset