Nyheter Sverige

Dödliga lastbilsolyckor ökar

Långa bromssträckor och korta avstånd är ofta orsaken till lastbilsolyckor, enligt polisen. Arkivbild.
Långa bromssträckor och korta avstånd är ofta orsaken till lastbilsolyckor, enligt polisen. Arkivbild.

Sommartrafiken har hittills krävt 58 dödsoffer på de svenska vägarna. I ovanligt många dödsolyckor har tunga lastbilar varit inblandade.

En kollision med en personbil i Karlskoga, en krock i Lessebo och en krock mellan motorcykel och lastbil utanför Stockholm, det är några av sommarens lastbilsolyckor som orsakat dödsfall i sommar.

Antalet dödsolyckor där en tung lastbil är inblandad har varit fler i år än tidigare. De senaste åren har antalet legat runt 20 mellan januari och juli. I år var det 33 stycken under samma period och den största andelen skedde under senvåren och sommaren.

– Det jag kan säga om det här generellt är att vi måste analysera de här siffrorna. Är det tung trafik som är vållande, måste man komma fram till lösningar, säger Emil Burman, presstalesperson för Transportarbetarförbundet.

Lång bromssträcka

Enligt Göran Bolinder, enhetschef på polisen i Stockholm, beror många olyckor på att övriga trafikanter inte tänker på hur stor en lastbil är, vilket ökar risken för olyckor.

– Man tar inte hänsyn till lastbilens döda vinkel, det är svårt för en lastbilschaufför att se till exempel cyklister och fotgängare. En lastbil väger kanske 60 ton och har oerhört mycket längre bromssträcka än en personbil och många övriga trafikanter tänker kanske inte alltid på det. Sedan förekommer ju såklart berusade förare, precis som i övriga trafiken, säger han.

När det gäller dödsfall i trafiken totalt har 58 personer dött under sommaren, varav 31 i juli, enligt preliminära siffror från transportstyrelsen. Det är ungefär i samma nivå som de senaste somrarna. Under de senaste tio åren dog flest sommaren 2007, då 107 personer förolyckades under juni och juli.

Fler olyckor på sommaren

Enligt Transportstyrelsen är det svårt att avgöra exakt vad som lett till att olycksstatistiken skjutit i höjden just i år, men det finns ingenting som tyder på att det skulle vara en ihållande trend, menar Hans Johansson, regional samordnare på Transportstyrelsen.

– Olyckorna går upp över sommaren, det är mycket trafik, många som åker långt och med semestertrafiken ökar risken för olyckor. Men att det skulle vara så mycket fler olyckor i år tycker jag inte. Det rör sig antagligen mest om en slumpmässig variation. De kan åka jojo de här siffrorna utan att de pekar på en egentlig utveckling, säger Hans Johansson.

Anna Hållams / TT
Av 20 arbetsplatsolyckor med dödlig utgång 2016 har fyra varit lastbilschaufförer. Arkivbild.
Pontus Stenberg / TT
Strax över 150 personer har dött i trafiken hittills i år enligt preliminär statistik. Arkivbild.
FREDRIK SANDBERG / TT
Polisen assisterar en lastbil efter en dödsolycka utanför Enköping 2013. Arkivbild.