Nyheter Sverige

Dödsannonsen för mamman kostade 5 000 kronor: ”Omoraliskt”

Peter Nofors tycker att det är märkligt att en dödsannons kostar flera gånger mer än en bröllopsannons.
Peter Nofors tycker att det är märkligt att en dödsannons kostar flera gånger mer än en bröllopsannons.

När Peter Nofors mamma gick bort fick han betala 5 000 kronor för en dödsannons i lokaltidningen. En bröllopsannons i samma tidning kostar några hundralappar. ”På gränsen till omoraliskt”, tycker Peter.

Dödsannonser i tidningar kostar ofta tusentals kronor – samtidigt som andra privatannonser kan kosta några hundralappar.

52-åriga Peter Nofors från Halmstad reagerade på prisskillnaderna när hans mamma dog i våras.

– Mamma var närmare 90 år och hennes vänner och den generationen har inte Facebook och sånt. Ska man meddela vänkretsen är det ju annons i lokaltidningen som gäller.

►LÄS MER: Nu får du begravas med din hund

Han satte in annonsen i Hallandsposten och i Laholms tidning. Kostnaden blev runt 5 000 kronor styck.

– Jag tycker det är fräckt av dagstidningarna att utnyttja sitt monopol. Det är på gränsen till omoraliskt, säger Peter Nofors.

Enligt P4 Halland får man en stor bröllopsannons med bild för 749 kronor i Hallandsposten. Jämför man endast millimeterpriset skulle en lika stor dödsannons kosta 5 012 kronor i samma tidning.

– Jag inser att det kan finnas en högre kostnad, men inte så mycket högre. De vill tjäna pengar.

Hampus Knutsson är kommunikationschef på Stampen som äger Hallandsposten och flera andra tidningar. Han menar att prisskillnaden har funnits länge och har att göra med att dödsannonser kräver en mer noggrann hantering än andra annonser.

– Allt från utformning till placering, korrektur och motringning. Samtidigt sticker inte våra priser ut om man jämför med andra i branschen, säger han.

Men kan du förstå att det upprör med sådana höga priser?

– Jag kan förstå att det väcker frågor och förklaringen ligger i att det har krävts en annan hantering. Målet är naturligtvis att ha priser som känns prisvärda för annonsörerna.

Så det kan komma prissänkningar vad gäller dödsannonser?

– Vi ser regelbundet över annonspriserna. Och naturligtvis är det här någonting vi får titta på och väga in när vi tittar på annonspriserna framöver, säger Hampus Knutsson.

LÄS MER: Stig, 73, är besatt av döden – har redan planerat sin kremering

Mer om Ekonomi