Sport

Dörren öppnas för prins Carl Philip

Dörren öppnas för prins Carl Philips fortsatta racingkarriär. Bilarna från 2016 får tävla vidare i en annan klass 2017. Arkivbild.
Dörren öppnas för prins Carl Philips fortsatta racingkarriär. Bilarna från 2016 får tävla vidare i en annan klass 2017. Arkivbild.

Förra årets STCC-bilar erbjuds plats i en av STCC:s supportklasser, Swedish GT.

Det skulle kunna öppna dörren för prins Carl Philips fortsatta racingkarriär.

När STCC inför 2017 byter reglemente hade Cyan Polestar Racing inga Volvobilar att ställa på startlinjen. Nu öppnas ändå dörren för en fortsättning för de gamla bilarna i en supportklass. Senaste årens STCC-bilar, enligt det så kallade Solution F-reglementet, tillåts ställa upp i Swedish GT.

"Flera av 2016 års STCC-team har inte bilar enligt det nya TCR-reglementet. Därför har vi bestämt oss för att låta Solution F tävla vidare inom ramen för STCC", säger Jonas Lundin, vd för STCC i ett pressmeddelande.

Swedish GT är en så kallad proam-klass, där professionella förare och amatörer kan dela bil. I serien deltar bilar av klassiska märken som BMW, Maserati, Porsche, Lotus, Ferrari och Lamborghini enligt ett handikappsystem med bland annat vikter. Swedish GT avgörs i två klasser, GTA och GTB, utifrån prestanda. Klasserna kör tillsammans. För STCC-bilarna handlar det som den tyngre klassen GTA.

Prins Carl Philip körde Swedish GTB säsongen 2012 och vann tre lopp.