Nyheter Sverige

Dags för vinterdäck

När snön och isen kommer är nordiska dubbfria däck att föredra framför centraleuropeiska varianter.Det visar ett stort däcktest vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Från och med första december ska vinterdäcken monteras på bilen. I alla fall om det råder "vinterväglag med snö, is, snömodd, eller frost på vägen". Även om så nu inte är fallet i stora delar av södra och nästan hela Norrlands kustland är det ändå bra att veta vad som gör bäst nytta.

Dubbdäck eller dubbfria är också något av en samvetsfråga, menar Mattias Hjort, forskningsledare vid VTI:

– Ur trafiksäkerhetssynpunkt känns det fortfarande som dubbdäck är det bästa alternativet. Väger man in andra aspekter som hälsa och miljö är det kanske dubbfritt som gäller. På is och snö är det stora skillnader.

– Vill jag som konsument ha extra trygghet, då köper jag dubbdäck. Räknar jag med att ställa undan bilen när vädret är som värst kan jag välja dubbfritt.

Studien visar dock att några år gamla dubbdäck tappar mer i prestanda än dubbfria vinterdäck. Det är också skillnad mellan nordiska och europeiska däck.

– De europeiska däcken presterar klart sämre än de nordiska när de blir slitna. Många slitna europeiska dubbfria däck var i nivå med sommardäck när vi testade dem på is, säger Mattias Hjort.

TT: Vilken betydelse har priset?

– Man kan inte alltid säga att dyrare är bättre men som grupp betraktat kan vi säga att så kallade premiumdäck är generellt bättre.

.