Nyheter Viralgranskaren

De äger de stora Facebooksidorna – egentligen

Det är inte alltid anonyma privatpersoner som driver Facebooksidorna du gillar. I många fall drivs de av stora medieföretag som köpt Facebooksidorna för att locka in folk på sina egna sajter. "Jag kan inte se något negativt i det", säger Kevin Forss som driver viralsajten Uppskattat.

Metro

2009 kanske du tryckte på like-knappen till en Facebooksida med ett namn som "Vi som älskar att mysa". Inte så mycket med det; sidan publicerar lite gulliga bilder varannan månad och är rätt så mysig.

Så plötsligt börjar du få en massa länkar till viralsajter i ditt nyhetsflöde utan att du har bett om det. Länkarna kommer från myssidan du gillade 2009.

Så vad är det egentligen som har hänt? Jo, Facebooksidan har blivit köpt.

Facebook har blivit allt viktigare för tidningar som Aftonbladet och Expressen, som ägs av koncernerna Schibsted respektive Bonnier. Både Expressen och Schibsted driver viralsajter som till exempel Omtalat och Lajkat, och sedan ungefär ett år tillbaka har de svenska mediebolagen börjat köpa stora Facebooksidor för att locka in folk till sina sajter. Enligt Dagens media betalade Expressen till exempel 400 000 kronor för Facebooksidorna "Vi som älskar att mysa” och "Oj, det glömde jag..." under slutet av 2014.

Viralgranskaren kan visa att ungefär hälften av de största svenska Facebooksidorna (som inte direkt går att koppla till olika varumärken) numera tillhör olika svenska medieföretag och så kallade viralsidor.

► LÄS MER: Nej, Swefilmer-gripen riskerar inte längre straff än Hagamannen

Olle Lidbom är medieanalytiker, vd på webbyrån Oxys och expert på mediebranschen. Till Viralgranskaren säger han att han känner till strategin och att Expressen, Schibsted och den stora viralsajten Newsner ligger långt fram i att driva trafik via sociala medier.

– Det är klart att mediehusen är i behov att kunna bygga en stor publik. De har någon slags platå med sina egna Facebooksidor och då är det kanske bra att förvärva. Men jag har svårt att se den omedelbarbara nyttan med det förutom att man kan driva trafik. Jag känner inte till att det skulle vara någon internationell trend och kan inte dra mig till minnes att New York Times eller Guardian köpt sidor. Lite doftar det ju desperation, säger han.

När Viralgranskaren tittar på Facebooksidorna står det tydligt att de sällan uppger att de fått nya ägare. Under en tid uppgav inte Expressen som äger till exempel ”Vi som älskar fredagsmys” att så var fallet och ingenstans på sidan ”Svenska klipp” går det att läsa att det är Schibsted som driver Lajkat som äger sidan.

► LÄS MER: Guide: så granskar du Facebookprofiler du misstänker är falska

Viralgranskaren kan visa att många Facebooksidor plötsligt gått från att inte göra inlägg alls eller från att bara lägga upp bilder till att enbart sprida länkar från viralsidan som köpt sidan. Vi som älskar fredagsmys gick till exempel från att göra något inlägg i veckan som mest föreställde roliga bilder till att den 17 november 2014 börja posta länkar till Expressen många gånger om dagen.

Kevin Forss driver Uppskattat.se som förvärvat bland annat Facebooksidan ”Sova”, med 433 000 gilla-markeringar. Han tycker inte att det är något stort problem att Uppskattat och andra viralsajter förvärvat Facebooksidor.

– Jag kan ju inte se något negativt i det, man har ju alltid ett aktivt val som följare och kan avfölja om man tycker sidan är irrelevant. Jag ser ju inte det som ett problem för man sitter ju inte fast i gruppen, säger han till Viralgranskaren.

Karin Olsson, som är ställföreträdande ansvarig utgivare på Expressen, är inne på samma linje.

– Expressen skickar bara ut material som ligger i linje med kulturen på Facebook-sidan. Det går till exempel inte att posta krigsreportage från Ukraina på "Vi som älskar fredagsmys". Om man skickar ut "fel" saker straffar användarna en, och lämnar sidan vilket förstås inte ligger i vårt intresse. Vi vill ju att de ska trivas på sidan. Vad gäller avsändare är vi tydliga med att Expressen ligger bakom.

► LÄS MER: Vad 19-kronorsskorna som sprids i Facebookgrupper egentligen kostar

Viralgranskaren har klassat sidorna som köpta eller övertagna om de gått från att bara göra text- och bildinlägg med enstaka länkar till att plötsligt enbart posta länkar till en specifik viralsajt, eller sajter som till exempel är registrerade på samma person. 

Sova
433 000 likes
Ägs av Uppskattat.se.

Alla vi som inte röker!
371 000 likes
Ser ut att ägas av en privatperson. Har en webbshop.

Vi som älskar att mysa <3
348 000 likes
Ägs av Expressen.

Sommaren är underbar
345 000 likes
Ser ut att ägas av en privatperson.

Sovmorgon
329 000 likes
Ägs av personen som driver den relativt okända viralsajten Viralrevival.se.

Skratta
315 000 likes
Ser ut att ägas av en privatperson.

Vi som älskar fredagsmys
314 000 likes
Ägs av Expressen.

Vi som gillar att ligga och dra oss i sängen på morgonen
309 000 likes
Ser ut att ägas av en privatperson.

Vi som gillar julmust
296 000 likes
Ser ut att ägas av en privatperson.

Skratta ihjäl dig
286 000 likes
Ser ut att ägas av en slovakisk privatperson. Inläggen på sidan är på Engelska och sajtbeskrivningen på slovakiska lyder ”Vår webbplats kan hjälpa till att informera människor om ditt företag! Hitta hit nu!”

Alla vi som fortfarande ser på Kalle Anka på julafton
249 000 likes
Verkar ägas av en privatperson som sponsras av skidsidan skiagora.se.

Vi som älskar kaffe på morgonen
246 000 likes
Ägs av lotterisajten Lotteri24.se, som har som affärsmodell att sälja vidare personuppgifter till företag.

Äh.. Ja gör de imorgon
223 000 likes
Ser ut att ägas av den anonyma personen bakom de relativt okända viralsajterna Ram.otroligt-tv.com och Newsa.me.

Vi som inte kan leva utan musik
218 000 likes
Ser ut att ägas av en privatperson.

Vi som älskar att vara lediga
214 000 likes
Ser ut att ägas av en privatperson som ibland publicerar sponsrade inlägg.

Roliga SMS
185 000 likes
Ägs av personen bakom Viralking.se

Svenska klipp
178 000 likes
Ägs av Schibstedt (Lajkat).

Oj, det glömde jag..
122 000 likes
Ägs av Expressen.

[Controversial Humor] The typical invandraren
100 000 likes
Ägs av personen bakom Viralking.se.

The Typical jag
98 000 likes
Ägs av personen bakom Viralking.se.

Svensk Underhållning
84 000 likes
Ser ut att ägas av en privatperson.

Fika
68 000 likes
Ägs av Viralshoot.se, en webbsajt som finns på Viralgranskarens varningslista.

Sjukt roligt - roliga bilder och filmer från nätet
56 000 likes
Ägs av Schibsted (Lajkat).

Viralgranskaren har sökt Lajkat, Newsa.me, Lotteri24.se, Viralking.se, Viralshoot.se, Viralrevival.se och otroligt-tv.com.

Känner du till fler Facebooksidor som verkar ha köpts, tipsa Viralgranskaren!

► LÄS MER: Det här händer med dina uppgifter när du deltar i Facebooktävlingarna