Mat & Dryck Hälsa

De 19 nyttigaste sakerna du kan äta

Grönsaker och fet fisk – men även vin och choklad får plats på listan över den hälsosammaste maten.

Antioxidanter, vitaminer och fiber. Det är innehåll som premieras när tidningen Time listar de nyttigaste sakerna du kan äta – guiden som gör alla andra hälsoguider överflödiga, enligt deras egen artikel. Här är några av dem – och information om varför du ska äta dem. 

LÄS MER: Hela listan på Time Healthland

Rödbetor. En källa för folsyra, som är bra framför allt för kvinnor i fertil ålder.
Oprocessat kött. Innehåller mycket B- och E-vitamin, järn, zink och magnesium. Men det är viktigt att skilja på rent kött och det processade, med hög fett- och kolesterolhalt. Kycklingbröst, kalkonskivor, stekar och biff är exempel på bra kött.
Fullkornsbröd. Dess höga närings- och fiberinnehåll kopplas till en lägre risk för hjärtsjukdomar, vissa cancerformer, diabetes och fetma
Pumpa. En grönsak med lågt kaloriinnehåll med hög fiber- och vitaminhalt. Den orangea färgen skvallrar om de är rika på karoten, som skyddar mot hjärtsjukdomar.
Rött vin. Ett eller två glas vin om dagen ökar chansen för ett längre liv och minskar risken för diabetes och hjärtsjukdom.
Quinoa. Har alla fullkornets positiva effekter, men betraktas även som ett helt protein. Innehåller därmed alla nödvändiga aminosyror som är viktiga för att bygga upp muskler upprätthålla matsmältningsfunktionen.
Mörk choklad. Innehåller antioxidanter som minskar risken för blodproppar och som sänker blodtrycket.
Banan. Rika på kalium, som är bra för blodtrycket och som är kritiskt för att muskler och matsmältningssystemet ska fungera.
Blåbär. Deras starka blå färg signalerar att de är rika på antioxidanter. De skyddar hjärtat, stärker minnet och urinvägarna. De innehåller även mycket vitamin C och E.
Äpple. Har högt fiberinnehåll, särskilt en fiber i vätskeform som kallas pektin, som reducerar dåligt kolesterol i kroppen.
Lax. Lax, särskilt den vilda, är rik på vitamin D och omega-3 fettsyror, som skyddar ditt hjärta. Forskning har visat att omega-3 även kan motverka hjärnans åldrande och minnesförlust.
Valnötter.
Naturell yoghurt.
Kidneybönor.
Spenat.
Sötpotatis.
Havregryn.
Bulgur.
Broccoli.