Nyheter

De har fått vänta ett år på Migrationsverkets beslut

Kompetensen finns inte i Sverige – men it-företag kan inte rekrytera från utlandet. Orsaken: Det tar nästan ett år för Migrationsverket att godkänna en ansökan. Nu kräver fyra av dem bättring.

Isabel Svensson

Anna Fredrixon, Umut Alpay Alp och Kim Fai Kok på Truecaller som JO-anmält Migrationsverket. 

Det råder stor brist på utvecklare för mobila operativsystem. För att hitta spetskompetens måste företagen vända sig till utanför EU:s gränser. Men här sätter Migrationsverket stopp. 

Umut Alp är CTO, teknisk chef, på Truecaller. Han är delägare och har arbetat i företaget sedan 2010. Han fick vänta nästan tolv månader på att få sitt arbetstillstånd förlängt. Under den tiden kände kunde han inte följa med och träffa potentiella investerare i utlandet, eftersom han då inte skulle komma in i Sverige igen.

– Tänk dig att vara fast här och inte kunna ta sig någonstans, och inte kunna besöka sin familj. Det finns ingen anledning till att det tar sådan tid, säger han.

I förra veckan JO-anmälde Truecallers HR-chef Anna Fredrixon Migrationsverket. I anmälan beskriver hon flera tillfällen då hon försökt nå Migrationsverket för att prata om Umut Alps ärende, men utan framgång. 

Enligt JO-anmälan ska Migrationsverket ha sagt att Umuts ansökan var inkomplett och krävt in lönespecifikationer för 2013, något som var omöjligt eftersom han skickade in sin ansökan redan i mitten av september 2012.

Umut är inte den enda som drabbas av Migrationsverkets långa handläggningstider. Amir Mortazavi sitter också fast i samma process. I januari bytte han arbetsplats it-företaget Rebtel och skulle därmed skicka in en ny ansökan om arbetstillstånd. Men beslutet dröjer. Hittills har han väntat sedan januari. 

– Många av mina vänner som arbetar har samma problem. Det finns dem som varit här mer än ett år, och de väntar också fortfarande, fortsätter han. 

På grund av Migrationsverkets långsamma handläggning känner Rebtel nu att de inte kan ta emot ansökningar från länder utanför EU. 

Migrationsverket: "Det är fullständigt felaktigt"

Migrationsverkets presschef kallar uppgifterna från Truecaller och Rebtel för "fullständigt felaktiga". 

– Om man fyller i en ansökan elektroniskt via webben och det är en komplett ansökan när den kommer in till oss, har vi en handläggning på ungefär fem dagar, säger Fredrik Bengtsson,presschef på Migrationsverket. 

– Det är i de ärenden där det krävs kompletteringar som det tar lång tid. 

Några ytterligare kommentarer har inte gått att få från Migrationsverket.