Nyheter Sverige

De protesterar mot H&M och Åhléns kampanjer med kvinnor i slöja

Protestaktion mot H&M och Åhléns i centrala Stockholm på måndagskvällen, mot modeföretagens uppmärksammade och omdebatterade höstkampanjer med beslöjade kvinnor. Till vänster i bild syns Mahin Alipour och Maria Rashidi som organiserade demonstrationen.
Protestaktion mot H&M och Åhléns i centrala Stockholm på måndagskvällen, mot modeföretagens uppmärksammade och omdebatterade höstkampanjer med beslöjade kvinnor. Till vänster i bild syns Mahin Alipour och Maria Rashidi som organiserade demonstrationen.

Några personer samlades på måndagskvällen i Stockholm utanför butiker tillhörande Åhléns och H&M, i protest mot att modeföretagen i olika kampanjer visar upp beslöjade modeller. Men inte alla delar deras uppfattning. ”Fel och motsägelsefullt”, säger Aslihan Ekinci Kaba från organisationen "Muslimska feminister".

Strax efter 17-tiden på måndagen samlades en grupp personer i centrala Stockholm, för vad de själva kallar en protestaktion mot Åhléns och H&M. I modeföretagens respektive höstkampanjer ses kvinnor som bär slöja, vilket de senaste veckorna både hyllats och väckt starkt negativa reaktioner i sociala medier och på nätet.

– Att göra en kampanj och reklam för slöjan tycker vi är kvinnoförtryck och könsapartheid, och det står vi upp mot, Maria Rashidi, ordförande i Kvinnors rätt och en av personerna bakom aktionen, till Metro.

► LÄS MER: Hon är H&M:s första modell med slöja – hyllas på sociala medier 

Enligt Rashidi, som i förra veckan skrev ett uppmärksammat öppet brev till företagen, var de en grupp kvinnorättsaktivister och personer från Facebook-gruppen ”Nej till normalisering av slöjan” som på kvällen gick från Åhléns City till en av H&M:s butiker på Drottninggatan med plakat i protest mot "slöjkampanjerna".

– Jag har kompisar och vänner som är beslöjade, det är inte det vi är emot. Vi är emot att stora kapitalistiska företag tjänar pengar på vår bekostnad, vi kvinnor som flytt från diktator och förtryck.

Åhléns uppger att de märkt av en mindre aktion utanför deras butik och att det är allas fria rätt att uttrycka sin åsikt, men säger samtidigt att de anpassat kampanjen efter hur samhället ser ut. 

"Vi uppmanar ingen att börja bära slöja, utan visar ett alternativ för dem som redan gör det.”, skriver Weronica Nilsson, PR- och Informationschef, i ett mejl till Metro.

Håcan Andersson, presskontakt på H&M, säger till Metro att den aktuella återvinningskampanjen ”Close the Loop” visar upp en rad olika karaktärer, däribland Mariah Idrissi som i reklamfilmen bär slöja.

– Vi vill inte förmedla något specifikt ideal och vi tar ju varken politisk eller religiös ståndpunkt.

► LÄS MER: Så tar kvinnor i Iran av sig sina slöjor i protest

Aslihan Ekinci Kaba är en av grundarna av organisationen ”Muslimska feminister”. Hon har tagit del av Mariah Rashidis åsikter och läst om kvällens demonstration på Facebook och säger sig vara förvånad över att Rashidi inte har större förståelse, trots att hon själv upplevt hur det är att bli fråntagen rätten att bestämma över sin klädsel.

– Det hon gör och det hon skriver är islamofobi. Om hon hade brytt sig om kvinnor, att de själva ska få avgöra vad de vill ha på sig hade hon inte gått till attack för att kvinnor väljer att bära slöja. Jag tycker att det är fel och motsägelsefullt, säger hon till Metro och tillägger:

– Jag tycker att det är positivt att alla möjliga kvinnor lyfts fram, att man nu väljer att lyfta fram färgade kvinnor, kvinnor som täcker håret och inte följer de vanliga skönhetsnormerna i samhället.

Privat

Aslihan Ekinci Kaba.