Nyheter Sverige

De utmanar mansidealet – nu hyllas kampanjen

Hur modeindustrin förmedlar och påverkar kvinnliga skönhets- och kroppsideal har diskuterats länge. Men det pratas inte lika ofta om hur skeva kroppsideal påverkar männen. Med en ny kampanj vill Dressman förändra den ensidiga bilden av det manliga kroppsidealet.

Enligt en undersökning som Dressman tagit fram i samarbete med TNS Sifo, har en tredjedel av männen i Sverige och Norge upplevt negativa känslor kring sina kroppar under det senaste halvåret, rapporterar Resumé.

Enligt undersökningen oroar sig många män faktiskt mer över hur de ser ut än över sin ekonomi och sina relationer. Det vill Dressmans nya underklädeskampanj ändra på.

– Vi hoppas kunna bidra till att förändra den ensidiga bild av kroppar och kroppsideal som modeindustrin förmedlar. Vi vill få bukt med föreställningen att vissa kroppar är bättre, vackrare eller mer normala än andra. Vi vill helt enkelt visa att det inte finns en perfekt man, bara perfekta män, säger Dressmanns marknadsdirektör Knut Vidar Nilsen i en kommentar.

LÄS MER:    Nu får den som anlitar för smala modeller fängelse i Frankrike

Kampanjen som visar upp sju män i underkläder har hyllats på sociala medier.

"Älskar detta intitiativ", "Bästa reklamen på länge" och "Hurra, Dressman gör en helvomvänding", är några av kommentarerna på Twitter och Instagram. 

Tidningen Cafés modechef välkomnar initiativet.

– Det är inte första gången vi ser varumärken använda ickemodeller, men det kanske är första gången vi ser det med killar. På ett sätt är det härligt med igenkänningsfaktorn. Männen ser charmiga och sympatiska ut till skillnad från modeller, säger han till Chic.

LÄS MER: Trebarnsmamman Julia, 35, tillverkar könsneutrala dockor

Mer om Hälsa