Nyheter Viralgranskaren

Det här händer med dina uppgifter när du deltar i Facebooktävlingarna

Det här är några av tävlingarna Smartresponse erbjuder.
Det här är några av tävlingarna Smartresponse erbjuder.

Det är det danska företaget Smartresponse som ligger bakom de i vissa fall olagliga tävlingarna som nu sprids på Facebook. I vissa fall innebär ett deltagande i tävlingarna att du ger bort dina personuppgifter till över femtio företag.

Under måndagen rapporterade Viralgranskaren om de tävlingar som sprids på Facebook och som uppmuntrar användare att dela och gilla en bild för att vinna priser. Tävlingarna bryter i vissa fall mot den svenska lotterilagen och kan vara olagliga. Efter Viralgranskarens publicering verkar det dock som att Facebooksidorna ändrat den formen av ”gilla- och delatävlingar”.     

Nu kan Viralgranskaren avslöja att det är det danska marknadsföringsföretaget SmartResponse som ligger bakom några av tävlingarna.

I tävlingarna som Facebooksidorna nu publicerar uppmuntras användare att klicka sig in på en extern webbsida, fylla i sina personuppgifter och samtidigt svara på några frågor för att delta i tävlingen, någonting som gör att tävlingen inte längre bryter mot lotterilagen. Men när användarna gör det går de också med på villkor som innebär att företagets partners får kontakta dig via brev, e-mail eller telefon.

Villkoren presenteras i en liten ruta på sidan som först ser ut att bara innehålla texten ”Ja tack jag vill delta och accepterar villkoren och att hänvändelser partners kan ske via brev, e-mail eller telefon.” Skrollar du dock dig ned och läser hela texten kan du se att hur många företag det faktiskt är som får tillgång till din information.

►LÄS MER: Guide: Så viralgranskar du bilder – fyra enkla steg

När du deltar i tävlingen går du bland annat med på att få nyhetsbrev från ungefär femtio webbsidor. Nyhetsbrev du måste avanmäla dig från en och en. Över femtio företag får också tillgång till din kontaktinformation, bland annat Bonnier Publications och ÖoB.

På sin webbsida publicerar företaget vinnarna till sina tävlingar, ungefär 20 personer varje år från olika länder i Europa. Metro har varit i kontakt med en av de svenska vinnarna som bekräftar att hon faktiskt vann ett presentkort värt 10 000 kronor. Företaget listar dock bara två personer bosatta i Sverige som vunnit ett pris i företagets tävlingar under 2015.

När Metro kontaktar Smartresponse bekräftar företaget att det är de som ligger bakom Facebooksidor som Trädgårdsdrömmar, Trädgård & Blommor, Sommarlov och Stuga & Bastu.

Företagets svenska kontaktperson Niklas Tjeder säger till Metro att han inte har någon kommentar till att företagets tävlingar ibland riskerar att bryta mot den svenska lotterilagen, och ser heller inget problem med att den som anmäler sig till deras tävlingar ger ut sina personuppgifter till över femtio företag.

– Det är ju hela vår affärsidé, att sälja leads till företag. Alla som är med i våra tävlingar har möjlighet att tacka nej, och du kan avanmäla dig till nyhetsbreven i efterhand, säger han till Metro.

► LÄS MER: Dela inte Facebooktävlingarna – de kan vara olagliga