Nyheter Sverige

Det här klagar vi mest på

Runt 40 000 klagomål har kommit in till Hallå konsument de senaste 6 månaderna. 
Runt 40 000 klagomål har kommit in till Hallå konsument de senaste 6 månaderna. 

Varje dag kommer de in samtal till Hallå konsument med klagomål på varor och tjänster. De senaste halvåret har det kommit in runt 40 000 klagomål. Det vi klagar mest på är bland annat begagnade bilar och telefoni.

Från januari i år fram till sista juni har det kommit in runt 40 000 klagomål till Hallå konsument rörande varor och tjänster. Klagomålen berör allt ifrån saker som gått sönder till avtal man skrivit på.

Det som flest hört av sig om de senaste halvåret är begagnade bilar. De senaste tre åren har begagnade bilar legat i toppen av listan över klagomål hos Konsumentverket. Enligt Janet Eklund, vägledare på Hallå konsument, handlar klagomålen oftast om fel på den begagnade bilen.

– De vanligaste klagomålen vi får in om begagnade bilar är att det är något fel på bilen som visat sig efter köpet eller att bilen gått sönder en vecka efter köpet.

►LÄS MER:  Köpa begagnad bil – expertens bästa tips

Hon tillägger att enklaste sättet att slippa hamna i en sådan situation är att om du köper en begagnad bil från en bilhandlare så ska du undersöka marknaden innan du väljer firma samt välja en firma med gott rykte. Du bör kontrollera att det finns en varudeklaration som innehåller information om bilens kondition. Kolla också servicehandboken att service har utförts. Skriv köpeavtal, enligt branschpraxis ska ett avtal om köp av bil vara skriftligt.

Efter begagnade bilar är det hantverkstjänster vi klagar mest på. Även de har toppat Konsumentverkets klagolista de senaste tre åren. Hantverkstjänster handlar oftast om att man anlitat någon för att bygga om eller till hemma.

– Samtalen vi får om hantverkstjänster rör mest förseningar, pris eller att ett arbete inte motsvarar det man trodde, säger Janet Eklund.

För att undvika att hamna i sådana här situationer så handlar det enligt Janet Eklund om kommunikation och att ha tydliga avtal.

– Det är viktigt att alltid ha ett skriftligt avtal och inte ett muntligt. Samt att det framgår vilket pris och när arbetet ska vara klart. Så blir det ingen missuppfattning.

►LÄS MER: De här rättigheterna har du om du ska flyga 

Efter begagnade bilar och hantverkstjänster så klagar vi mycket på datorer, telefoni och spelkonsoler. 

– Datorer, telefoner och spelkonsoler är varor som går sönder. Man tycker inte att man har gjort något och ändå så går de sönder.

Något annat många klagar på är avtal de ingått. Många klagomål är på abonnemang men det kommer också in klagomål rörande dejtingsajter.

– Många godkänner utan att läsa avtalsvillkoren. Så blir man uppbunden eller har uppsägningstid även fast man bara ville testa.

Janet Eklunds bästa tips är att läsa allt.

– Skriv inte på något utan att ha läst avtalsvillkoren innan. 

►LÄS MER:  8 rättigheter du har under din semester