Nyheter Sverige

Det här klagar vi på hos posten

Klagomålen på Postnord ökade med 50 procent mellan 2014 och 2015.
Klagomålen på Postnord ökade med 50 procent mellan 2014 och 2015.

Postnord och Bring Citymail ska specialgranskas efter att klagomålen från allmänheten ökat. ”Att man får grannarnas brev eller att de kommit bort, den typen av klagomål”, säger Sten Selander, avdelningschef vid PTS.

Post och telestyrelsen, PTS, ställde förra året krav på förbättringar hos Postnord och Bring Citymail. Men det har inte blivit tillräckligt mycket bättre, rapporterar Sveriges Radio.

– Därför har vi beslutat att genomföra en oberoende fallstudie, för att ta reda på vad felen består i och vilka åtgärder som är rimliga att vidta, säger Sten Selander till Sveriges Radio.

Klagomålen på postaktörerna ökade kraftigt förra året enligt PTS årsrapport och den tendensen håller i sig i början av 2016. Det som allmänheten klagar på är att man inte får brev som man förväntar sig, att posten kommer till grannarna eller att den försvinner.

LÄS MER: Här är postens nya frimärke

Postnord fick 68 000 klagomål kopplade till utdelningen under 2015 vilket är en ökning med 50 procent jämfört med året innan. De förklarar det med att minskningen av antalet brev som skickas skapar tekniska problem.

– Vi håller på att utöka den maskinella sorteringen för att möta de minskade brevvolymerna och det har varit problem med det. Vi ser möjlighet för att lära oss där vi har brustit och göra bättre i fortsättningen, säger Erika Ahlqvist, chef för distributionen på Postnord, till Sveriges Radio.

Även Bring Citymail välkomnar granskningen från PTS.

LÄS MER: Nu kan din selfie bli till frimärke