Motor

Det här ska du tänka på då du köper en begagnad bil

Om du vänder dig till en bilhandlare så ses du som en lekman. Du förväntas inte ha några specialistkunskaper och därmed är de skyldiga att upplysa dig om eventuella brister med bilen.
Om du vänder dig till en bilhandlare så ses du som en lekman. Du förväntas inte ha några specialistkunskaper och därmed är de skyldiga att upplysa dig om eventuella brister med bilen.

Det finns många fördelar med att köpa en begagnad bil, framför allt för plånboken. Men en sådan affär har sina fallgropar och är bra att känna till för att undvika dem i jakten på drömbilen. Metro ger dig den kompletta guiden för det perfekta bilköpet.

Den första frågan du bör ställa dig är ifall du ska vända till en privat säljare eller en bilhandlare. Det finns nämligen stora skillnader.
Hos ett företag är du konsument och har därmed en viss trygghet genom konsumentköplagen. Trots att du köper en begagnad bil kan du genom bilhandlare få vissa garantier.
– Köper du av en privatperson så räknas du inte som konsument och är därmed inte skyddad av konsumentköplagen. Då är det i första hand det avtal man skriver med säljaren som reglerar vad som gäller. Finns inget sådant avtal så gäller köplagen som är en dispositiv lag, alltså att den kan avtalas bort genom ett nytt köpekontrakt mellan köparen och säljaren, säger Christer Engström, vägledare på Konsumentverket.

LÄS MER: 9 viktiga tips som snuvar tjuven

Om du vänder dig till en bilhandlare så ses du som en lekman. Du förväntas inte ha några specialistkunskaper och därmed är de skyldiga att upplysa dig om eventuella brister med bilen.
– Kanske är däcken slitna eller att bilen inte har så bra servicehistorik. Sådana saker måste bilägaren lyfta fram, säger Carl-Erik Stjernvall, rådgivare på Motormännens riksförbund.

En privat säljare är skyldig att upplysa om problem som hen är medveten om. Men det kan vara svårt att som köpare bevisa att säljaren kände till problemet, därför är det viktigt att göra en grundlig undersökning av bilen, samt provköra den ordentligt.
– Kör inte bara runt kvarteret, utan åk ut till en större landsväg så man åker upp mot 90 kilometer i timmen och lyssna efter missljud och se ifall det är vibrationer som man inte har tänkt på, säger Carl-Erik Stjernvall.
– Det ä också bra att få en helhetsbild av situationen. Varför säljer de bilen? Har de haft den länge? Har de lagt ner mycket pengar på den?

Faran med bilhandlare är att vända sig till en oseriös sådan. Ett bra tips är att gå till bilhandlare som är medlem i ett branschförbund. Då kan de till exempel hjälpa dig i en reklamationsprocess.
– En oseriös bilhandlare som lurar sina kunder kommer att fortsätta göra det. De struntar i om de hamnar på Råd och röns svarta lista. Den listan är bra att titta på innan bilköpet, säger Carl-Erik Stjernvall.

2014 trädde en ny lag i kraft, fordonsrelaterade skulder, i syfte att motverka att personer smiter undan betalningsansvar för fordonsrelaterade skulder, detta genom att registrera så kallade bilmålvakter som ägare.
– Det finns vissa typer av skulder som följer med bilen och som du övertar om du köper den, till exempel trängselskatt. Då kan kronofogden kräva pengar dig på pengar för de obetalda skulderna. På transportstyrelsens hemsida kan man se eventuella skulder på bilen och dess ägandeförhållande, så du är säker att säljaren också är ägaren till bilen, säger Christer Engström på Konsumentverket.

En viktig fråga är givetvis vilken typ av bil man är ute efter. Många är ute efter en ekonomiskt vänlig bil och riskerar därmed att lägga allt för stor vikt på bränsleförbrukningen.
– Det är visserligen bra, men det finns andra parametrar som många missar och det är andrahandsvärdet. Att göra lite efterforskningar kring vad modellen har för värdeminskning kan betyda mycket mer i ett privatekonomiskt perspektiv. Det kan i slutändan vara mer ekonomiskt fördelaktigt, säger Carl-Erik Stjernvall.

LÄS MER: På väg med hyrbil? Det här ska du tänka på